Is het mogelijk om van een sociale fobie te genezen?

Ik heb al vier jaar een sociale fobie, ik vind het eng als ik een bus instap en alle ogen op mij gericht zijn. dan sta ik helemaal gespannen en krijg ik een soort van black out. Ik betaal wel maar ga met een omgedraaide maag zitten en het zakt pas af als ik uit de bus stap. Dit is ook in school, in de winkel, restaurants. Wel minder in een restaurant als ik vlakbij de uitgang zit, of als ik tegenover de muur zit of een vertrouwd iemand. Ik vind het heel erg dat ik dit heb want ik ben 20 jaar en zou heel graag willen weten hoe en of ik van een sociale fobie af kan komen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie heeft de diagnose gesteld? Die heeft toch ook wel een idee voor een vorm van therapie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je echt dat iedereen in jou geïnteresseerd is als je de bus instapt? Wees eens eerlijk, jij leest onderweg toch ook een boek of krant / zit op je mobiel te turen / kijkt naar buiten / ligt te slapen / eet een boterham. Ik wens je van harte toe dat je wat losser komt en jezelf niet zo op negatieve wijze in het middelpunt plaatst. Daar sta je echt niet, wat betreft de anderen. Probeer gewoon je eigen gang te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik je medicijnen? Venlafaxine bijvoorbeeld?

Antwoorden (4)

"Mensen zijn ook eng. Heel eng. En ze verwachten van alles van je. Dat je leuk bent, grappig, intilligent of belangstellend. Maar niet heus. Alle mensen hebben wel iets…

Er zijn trainingen om eraf te leren komen.
Ikzelf ben er op de volgende manier vanaf gekomen…
Mijn angst begon ik meer en meer te zien als een (te) grote invloed van buitenaf. Ik was zo ontzettend ervan doordrongen dat er mensen waren, dat ik op slot raakte.
Eigenlijk zijn we nog steeds dieren en nieuwe situaties voelen we door ons hele lichaam. Dieren die verlegen zijn, gaan aan de rand zitten en bekijken de groep. Als ze zich meer op hun gemak voelen, gaan ze zich meer bewegen en uiteindelijk begeven ze zich in de groep.
Dit is voor mensen lastig, omdat we niet onder de bank gaan kruipen. Wat je wel kan doen, is de groep observeren. Kijk bij welke mensen jij je op je gemak voelt, omdat ze eerlijk en integer zijn (dit uitzoeken heeft geen haast) en ga daar bij in de buurt zitten. Dring je niet op, zij moeten ook aan jou wennen. Adem rustig en diep door je neus in en door je mond naar buiten, dat helpt om jezelf op je gemak te stellen. Vragen stellen over hetgeen jou interesseert en waar je meer van wilt weten, maken je tot een belangstellend persoon. Ga niet krampachtig op zoek naar vragen, als ze komen is het vroeg genoeg.
Het is leuk om na die tijd met een bekende nog eens na te praten wat jullie ervan vonden.
Mocht je met 1 persoon afspreken, dan heb je geen keuze naast wie je zit. Maar dan kan je het beste ‘bij je gevoel blijven’ Niet de ander bepaald wat er gebeurt, maar dat doen jullie samen (je kan zeggen ‘ik wil eigenlijk wel bij het raam zitten’, ‘heb je/wil je misschien een kopje koffie’). Adem ook weer rustig in en rustig uit. Er zijn geen wetten bij contacten met mensen.
Wat helpt, is de ander in de loop van het gesprek -als je je relaxter voelt- recht aan kijken. Daarmee laat je jezelf zien en zie je ook de ander beter. En je kan van tevoren bedenken wat je van de ander wilt weten of wat leuk is om te vertellen.
Veel plezier in je ontdekkingstocht naar de ander en jezelf…

En mocht iemand bij jou op bezoek komen, brandt een kaarsje, zet mooie bloemen op de vaas, bak koekjes. Niet allemaal natuurlijk dat is teveel werk, maar doe datgene wat je leuk vindt. Jij bent gastvrouw.
Als je bij iemand op bezoek gaat, neem iets persoonlijks mee. Een Buddha-tje, goeie bonbons, een bijzonder plantje, goed wijntje of een lievelingsdrankje van jezelf."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat heel goed mogelijk is bijvoorbeeld met cognitieve gedragstherapie. Zoek maar eens op op Google. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog die dat doet.

Onthoud dat als je niets doet, er sowieso niets gaat veranderen. Ik denk dat een afspraak bij je huisarts een goede eerste stap is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dit trainen en je kunt er dus helemaal vanaf raken als het moet. Er zijn speciale cursussen voor die je kunt volgen waarin ze je zelfvertrouwen gaan trainen in zo'n situaties. Via een huisarts, psycholoog of gewoon op internet kun je zo'n therapie benaderen.

Het beste is om er zo snel mogelijk mee te beginnen zodat het niet erger word, want verkomen is beter dan genezen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ken er een aantal die er zo goed als vanaf zijn gekomen, maar het blijft altijd een gevoelig punt, bijvoorbeeld als je vermoeid bent