Men kan louter door conditie geen (professionele)electrocutie overleven.
De factoren zijn
-stroomsterkte
-frequentie
-route door het lichaam (wel of niet door de hartstreek)
Zelf werk ik met teslageneratoren en die zijn door de hoge frequentie minder gevaarlijk.
Op mijn foto zie je me met een dergelijk apparaat bezig.
Ik kan dan stroomsterkten hebben die bij lage frequenties beslist dodelijk zouden zijn.
Omdat ik hiermee veel ervaring heb , geef ik daar demo's mee op sommige grote evenementen op verzoek van oa universiteiten.
Jarenlange kennis en kunde hebben mij geleerd wat wel en niet kan. In zekere mate ben ik daardoor wat shockproof geraakt.
Ik raad echt niemand aan dit na te doen.

Ook ik zou echter op de electrische stoel geen schijn van kans hebben, na de doorslag van de huid loopt er tot 20A bij 60Hz door je lijf, je hart slaat dan af EN je hersenen worden boven de 42 graden verhit, wat coagulaie van het bloed veroorzaakt.
Bij mensen die de electrische stoel overleefd hebben is de procedure ONJUIST uitgevoerd, de geleiders waren niet goed in contact gebracht met de huid en/of de trafo
was niet in staat de hoge stroom te leveren, waardoor hij vroegtijdig verbrandde.

Deze mensen waren niet te benijden, daarom gaat men nu door tot de dood ingetreden is.
De electrocutie die vroeger toegepast werd, was een kwestie van stroomstoten van 2-3KVAC tussen hoofd en benen gedurende 20 sec totdat de arts het hart niet meer hoorde kloppen, meestal was een poging niet afdoende.
Dat ging dan nog een tot vijf keer door.
De nieuwe stoel geeft het slachtoffer een enorme ontlading uit een condensator van 50KVDC. Daardoor verbranden alle zenuwen.
Daarna nog 20sec 2-3KVAC/10-20A, waarvan hij niets meer verneemt.
Vrijwel altijd is dan een keer voldoende.
Overigens ben ik fel tegen de doodstraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee iemand met een heel grote inwendige weerstand, want als de weerstand heel hoog is zal de stroom heel klein zijn en met een beetje goede energie zijn er wel mensen die een electrocutie overleven... Maar 230 volt is nauwelijks dodelijk hoor... Ik kreeg laatst stroom door de vingers, ik merkt niet ze veel van die 230 volt...
Gaat die stroom door de hartstreek dan kan het slagmechanisme een tik krijgen dat dan weer wel...

Maar buiten de elektrische stoel overleeft een mens electrocutie bijna altijd... Tenzij het hoogspanning is, dan heb je niet te vertellen, dan ruikt het naar barbecue in no time...

Toegevoegd na 18 minuten:
Je bedoelt onder stroom gezet worden, zoals dat vaak in de volksmond gezegd wordt... Zo heb je dat bedoeld en zo heb ik het beantwoord... In feite is electrocutie dat je eraan sterft, dat weet ik ook wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar iemand met een goede conditie kan het eerder overleven?
En de weg die de stroom door je lichaam aflegt is ook belangrijk denk ik..
AWM
14 jaar geleden
Aangezien elektrocutie betekent dat je dood gaat, kun je beter 90% van je antwoord weer weghalen.
Of eerst even nadenken.
AWM
14 jaar geleden
Hoi Sharona!
Het woord elektrocutie BETEKENT dood gaan. Snap je?
Net zoals executie. Dat staat zo in het woordenboek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbijsterend antwoord XiniX. Hoe bouw ik een kleinere inwendige weerstand op? Geen Spa meer drinken of biertje laten staan? Denk evenwel dat je vanuit een goede (betere) conditie fysiek beter in staat bent om een schok te kunnen weerstaan. Ook heeft de spanning (volt) hier weinig mee te maken. Het gaat er om hoe geisoleerd je staat en er geen STROOM kan gaan lopen.
AWM
14 jaar geleden
TegenXinnig: Ik zou willen zeggen: ja en nee.
Spanning is omgekeerd evenredig aan intelligentie, dus versta je de kunst om ontspannen te blijven in elke situatie, dan kun je de stroom om te tuin leiden. Maar dan moet je natuurlijk wel een tuin hebben, met een balkonnetje gaat het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.energieveilig.nl/?id=13
AWM
14 jaar geleden
Ja, er staat een hoop onzin op het Internet.
"Elektrocutie is overlijden ten gevolge van een elektrische stroom die door het lichaam loopt."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrocutie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Antwoordman maar hier kan ik geen touw aan vastknopen. Maar dat kan ook aan mij liggen! ;-)
AWM
14 jaar geleden
Ik wil mijn bron wel noemen...., nou ja, nee laat maar als je dat niet kunt raden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms moet je bij mij een € er achteraangooien voordat het kwartje valt
Onmogelijk. Elektrocutie is overlijden ten gevolge van een elektrische stroom. Dat is niet te overleven, aangezien je dan overleden bent.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elektrocutie betekend dat het menselijk lichaam met stroom in aanraking komt..dus ook met een kleine hoeveelheid stroom, en is zeker niet altijd dodelijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik vrees dat het woordenboek je ongelijk geeft Sharona.
AWM
14 jaar geleden
Hee Sharona, ik blijf het maar uitleggen. Het woord 'doodgaan' zit IN het woord elektrocutie ingebakken.
Snappie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat snap ik wel...maar hoe noem je het dan als je onder stroom staat? en daar ga je niet persee dood aan hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.energieveilig.nl/?id=13
AWM
14 jaar geleden
Ja, er staat een hoop onzin op het Internet.
"Elektrocutie is overlijden ten gevolge van een elektrische stroom die door het lichaam loopt."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrocutie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik pak even een Engelstalig online woordenboek: http://hyperdictionary.com/search.aspx?define=electrocution 1. [n] killing by electric shock
2. [n] execution by electricity Elders wordt ook wel gemeld dat elektrocutie ten onrechte ook als term wordt gebruikt voor in aanraking komen met elektriciteit zonder dodelijke gevolgen, dit staat bijvoorbeeld als: Electrocution is also frequently used to refer to any electric shock received but is technically incorrect. This choice in definition varies from dictionary to dictionary.[1] [2] Op: http://en.wikipedia.org/wiki/Electrocution met maarliefst twee bronnen, te weten: http://www.merriam-webster.com/dictionary/electrocute en http://www.encyclopedia.com/doc/1O999-electrocute.html Het lijkt er dan ook alleszins op dat het woord een samentrekking is van ; to execute' en 'electricity' afkomstig uit het Engels uit de periode die wij in het Nederlands: 'Oorlog van de stromen' noemen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_de_stromen dit was een ruzie / rivaliteit tussen Edison en Westinghouse over wisselstroom en gelijkstroom die er op zeker moment toe leidde dat: De strijd bereikte een absurd hoogtepunt in 1887 toen een groep afgevaardigden van de staat New York aan Edison vroeg of elektriciteit gebruikt kon worden als executiemethode. Hoewel Edison hier eerst niets van wilde weten, gaf hij toch toe. Met één kanttekening: "Dan moet je wel de stroom van mijn concurrent gebruiken, want die is veel dodelijker". Edison hoopte hiermee Westinghouse uit te schakelen door wisselstroom te associëren met de dood. Het zou dus niet zo vreemd zijn om aan te nemen dat Edison het woord misschien zelf bedacht heeft.
AWM
14 jaar geleden
Shit, ik zie nu pas dat deze vraag bij de 'medische vragen' is gesteld. Dus naar de huisarts dan maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo, is doodgaan ongezond dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef je gelijk Antwoordman..Maar volgens mij hoef je niet naar de huisarts hoor;-)
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat kan nooit goed zijn. Denk ik. Maar daar moet ik me even op inlezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Sharona, soms heb ik wel eens zo'n bui. Helaas weet ik geen goed antwoord op je vraag, anders had ik dat gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1 voor het goede antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit!!
Nee, als de stroom door je lichaam groot genoeg is, overleef je het niet.

Je hart krijgt zo'n tik dat het nog slechts wat fibrilleert. Pompen doet het niet meer.

Je zenuwen kunnen zo'n tik krijgen, dat ze definitief kapot zijn.

Deze schades zijn niet met het leven te verenigen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat hangt af van:
De stroomsterkte.
Hoe lang het contact duurt.
Het inslag punt.
De geleiding c.q. het schoeisel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Conditie speelt geen enkele rol. Van belang is de hoogte van Volt en Ampére! Wel zijn factoren als geïsoleerde (hand)schoenen etc. wel van invloed. Men kan gerust een stroomkabel aanraken waarop spanning staat mits je geen aarde maakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat laatste is niet helemaal waar. Voor gewone spanningen, zeg maar tot 500 V, kan het inderdaad, mits je goed geïsoleerd bent. Voor hoogspanning kan het niet. Je maakt dan wel geen aarde, maar je lichaam is groot genoeg om te worden opgeladen. Daardoor gaat er toch een stroom lopen. Die stroom is groot genoeg om gevaarlijk te zijn.