Ik krijg vaak te horen dat ik zonder gevoel met mensen praat. Hoe kan ik dit beter aanpakken?

Zowieso ben ik weinig in contact met mijn gevoel maar in contact met mensen geven hun terug dat ik soms een cassettebandje lijk af te spelen. En als ik dan wel met gevoel praat heb ik het vaak niet door. Hoe kom ik beter in contact met mijn gevoel en draag ik dit ook uit in contacten?

11 jaar geleden

Antwoorden (5)

probeer je in iemand te verplaatsen, dat je je kan voorstellen hoe iemand zich voelt. praat er over mee, probeer te helpen door bijv gerust te stellen of te troosten en wals er niet overheen. het helpt ook door gewoon goed en aandachtig te luisteren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn psycholoog is alleen zakelijk, heb ik verdriet,ze troost me niet
ze geeft toe dat ze zakelijk is, niet empathisch kan zijn
Je moet met verschillende toon hoogtes praten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan ook video opnames maken van jezelf . zo kun je jezelf het beste betrappen op je eigen gedrag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent wie je bent.
In een liefdes relatie is het misschien belangrijker om bij je gevoel te komen, maar je hoeft niet met iedereen diepgaande gesprekken te voeren.
waarom moet jij veranderen omdat anderen iets vinden? Als anderen zeggen dat jouw kleding niet is zoals ze verwachten, trek je dan ook iets anders aan? Maar dit terzijde want dat is niet wat je vraagt.

Probeer bewuster gesprekken te voeren zodat je zelf het verschil doorhebt. Houd je gedachten er goed bij, want dat'cassettebandje' (wie kent ze nog ?) klinkt alsof je een standaard antwoord geeft.
Dus bewust zijn van wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Logina,

Wat een leuke vraag, de eerste stap naar een oplossing heb je al gezet. Je bent er bewust van geworden.

In het contact tussen 2 mensen zijn een aantal dingen belangrijk. Lichaamstaal, stemintonatie, en eigenlijk als minst belangrijke hetgeen je zegt. Waar gaat contact over? Vraag jezelf eens af, gaat het werkelijk om wat iemand zegt, of om het gevoel dat je van of bij iemand krijgt, wat maakt dat je graag bij iemand terugkomt?

Hetgeen waar je moeite mee hebt is waarschijnlijk de nonverbale communicatie, oftewel de lichaamstaal. Als we kijken naar waar contact mee wordt gemaakt, dan is een heel belangrijk onderdeel, de ogen.
Als je praat kijk je in het gesprek naar de ander? Je kunt namelijk waarnemen, waar de ander is, of die het gesprek nog volgt en begrijpt. Ga eens oefenen met kijken naar de ander zijn of haar lichaamstaal, de houding, open en naar je toe, of gesloten en van je af en het belangrijkste... wat zijn of haar uitstraling is in de ogen! Kijk de ander dus ook echt aan in de ogen!

Om nu werkelijk in de ander te vervloeien, heb ik een oefening voor je. Dit is tevens een oefening voor de ogen en je beeld.

Je hebt 2 manieren van kijken, als je met iemand in gesprek bent. We gaan er even vanuit dat degene met wie je praat recht voor je staat. Je kunt tegenover iemand staan en alleen de persoon waarnemen, en de omgeving niet. Of je kunt de persoon zien en tegelijk de hele omgeving(achtergrond) in de gaten houden. Probeer maar eens!

Ga eens na wat jij doet? Waarschijnlijk doe je vaker de 2e dan de eerste. Om in een gesprek goed contact te maken en een dieper contact aan te gaan is het belangrijk de techniek te leren van inzoomen op de persoon, dus juist weg met je aandacht(ogen) uit de omgeving. Dit kun je doen door je te concentreren op bijv. het linker oog van de persoon met wie je praat en jezelf er als het ware op in te zoomen. Het voelt dan alsof je heel dichtbij komt, dit kan je in het begin als eng ervaren, maar ga hier eens mee oefenen.
Dus wissel af, met je zicht vergroten, de persoon en de omgeving waarnemen en dan weer inzoomen.

Als dit lukt, voelt het alsof je gevoel en aandacht helemaal bij die persoon is. Zo zal de ander het ervaren als intenser of intiemer contact en geen geratel in de ruimte. Neem ook waar als de ander iets wil zeggen en geef ruimte tussen je zinnen voor de ander om te antwoorden. Stiltes die vallen zijn niet erg, het gaat om het contact tussen de woorden door.