Kan ik nog echt goed leren kunstschaatsen?

Ik ben een meisje van 16 jaar, en al uitgegroeid. Ik heb sinds mijn achtste op taekwondo gezeten. Ik ben ongeveer drie jaar geleden gestopt, en heb sindsdien niet meer gesport. Ik vind kunstschaatsen echt prachtig, elke keer als ik het zie zou ik willen dat ik het zelf kon. Daarom denk ik erover om het zelf te gaan beoefenen.

Ik ben alleen niet lenig, niet gespierd en nogal dun. Ook kan ik op ijshockeyschaatsen prima schaatsen, maar op kunstschaatsen veel moeilijker bewegen, en zeker niet geraffineerd.

Zou ik het nog kunnen leren? En dan bijna zo elegant als op tv, of in ieder geval in de buurt daarvan? Ik zit met school, dus kan niet elke dag trainen. En ik ben nogal ongecoördineerd, wat betreft streetdance ofzo kun je mij afschrijven. Is het lichamelijk mogelijk om zonder dat het te veel tijd kost toch goed te worden, denken jullie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ga gewoon eens een cursus doen op een Kunstijsbaan bij jouw in de buurt of schaatslessen volgen. Heel veel steden hebben een ijsbaan waar lessen worden gegegeven aan mensen met allerlei niveaus ook in de weekends, bijv . de Jaap Eden IJsbanen of de Uithof, ik noem maar wat, weet niet waar je woont. Vraag dan nadat je de cursus hebt gevolgd aan de schaatsdocent of coach of hij/zij vindt dat jij aanleg hebt. Bij die tv. programma's zoals Dancing on Ice zag je ook dat vaak zelfs stijve en wat lompe deelnemers na een periode trainen soms een hoog nivo konden halen en er ook nog veel lol in hadden. Aan je lenigheid kun je zeker ook werken. Op Goeie Vraag is die vraag ook al eens gesteld, dus zoek maar eens na of je wat hebt aan de gegeven antwoorden. Je hoeft voor lenigheidsoefeningen ook niet persé naar een sportschool hoor, maar elke dag even een korte reeks oefeningetjes, bijvoorbeeld vlak na het opstaan of als je uit school komt kan al goed werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zonder veel tijd goed worden gaat niet lukken.
Maar probeer het gewoon, als je het leuk vind en er plezier in hebt, maakt het toch niet uit of je uiteindelijk heel goed bent of gewoon leuk kan schaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar, het gaat er natuurlijk om dat je er plezier in hebt. Maar weet je toevallig ook of je nog erg lenig kunt worden als je al uitgegroeid bent? Met bepaalde rekoefeningen ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. Het is niet zo dat als je uitgegroeid bent dat er niets meer mogelijk is ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor door te sporten kan je nog best leniger worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel allemaal! :) Jullie hebben gelijk, ik ga het gewoon proberen. En maar -voorzichtig- beginnen te rekken elke dag. Thx!