Hoe vervelend is het om je verstandskiezen te laten verwijderen

En wanneer is het nodig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
4K

Antwoorden (4)

die ervaring zal voor iedereen verschillend zijn maar in Nederland mag je verwachten dat tandartsen er alles aan doen om het zo pijnlijk mogelijk te laten verlopen. Bij mij is 1 verstandskies getrokken. Het toedienen van de verdoving (prikje) was eigenlijk het naarste. Niet om het prikje maar de vieze smaak van de vloeistof. Van het trekken van de kies voelde ik niets. Van het aanbrengen van de hechting van het tandvlees voelde ik ook niets.
Hoe moeilijk het trekken van een verstandskies is hangt onder andere af van hoe de wortel ligt in de kaak. Als deze onder de naastgelegen kies ligt moet de tandarts of kaakchirurg wat meer moeite doen.
Over het algemeen ben je in een paar minuten geholpen.

Wanneer is het nodig: als de ruimte tussen 2 kiezen te groot is zodat er voedselresten tussen blijven met alle gevolgen van dien. Of als de verstandskies zover uit het lood staat dat je voortdurend op je wang of tong bijt. Of als de verstandskies zo hard tegen andere kiezen aandrukt dat dit de stand daarvan beinvloedt of pijn veroorzaakt. Als een tandarts vindt dat het nodig is zou ik dat maar geloven.

Ik zou er niet teveel tegen opzien.

Toegevoegd na 5 uur:
oeps! Dat moest natuurlijk pijnloos zijn. Als ik nu maar niet de hele tandartsen community over me heen krijg.... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoeld pijnloos toch :p niet pijnlijk? ;)
paulus811
13 jaar geleden
haha, tandartsen zullen er alles aan doen om het zo pijnlijk mogelijk te laten verlopen.......daar zat de vragensteller vast op te wachten. En natuurlijk snap ik dat je pijnloos bedoelt, moest er erg om lachen ;) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. 3 verstandskiezen komen vrij recht door, maar een groeit een beetje schuin dus heb al een deukje in mn wang, masr ik zit nu in het buitenland en het duurt nog 3 masnden voordat ik thuis kom, dus hoop dat het niet te erg misgroeit.
Het hangt er vooral vanaf hoe je verstandskies/kiezen in je kaak zit/zitten.
Bij mij zijn de kiezen rechts getrokken omdat ze scheef gingen staan en dus tegen de voorliggende kiezen aan gingen drukken. Ik was erg huiverig, ik vond de prikken niet leuk, je voelt een hoop getrek en gedoe en je hoort het kraken, maar pijn deed het niet. De tandarts adviseerde me paracetamol voor als de verdoving uitgewerkt was, maar ik heb eigenlijk tijden zitten wachten tot het zover zou zijn, tot ik besefte dat die verdovingen allang uitgewerkt moesten zijn en dat het niet pijnloos was, maar zeker niet zo pijnlijk dat ik daar iets voor nodig had.
Later is de kies linksboven getrokken wegens een gat (boven is wat eenvoudiger dan onder omdat de tandarts dan makkelijker kracht kan zetten, kijk maar hoe bereikbaar de kiezen zijn als je met je hoofd achterover je mond open doet). Die kies heb ik nog mee naar huis gekregen, een wortelpuntje is achtergebleven in de kaak maar dat heeft geen problemen gegeven. Ook die keer: de spuit is niet fijn, het geknerp in en geruk aan je hoofd is niet jofel, maar pijn? Nee.
Het zal anders liggen als er gesneden moet worden bijvoorbeeld, maar als extractie echt een probleem voorspelt te worden, dan is het een zaak voor de kaakchirurg. Als de tandarts/kaakchirurg verwachten dat je napijn zult hebben, zul je ook een recept voor pijnstilling mee krijgen, en als de wond groot is soms ook een recept voor een spoelmiddel om de boel schoon te houden.

Overigens: omdat bij mij links die bovenste verstandskies weg is, komt de onderste wel steeds een beetje verder 'omhoog'. Dat maakt dat ie makkelijker te verwijderen is als dat nodig mocht zijn, maar dat kan ook zorgen dat het deel zonder glaziuur bloot komt te liggen en verwijdering dus juist daardoor nodig zal zijn omdat er eerder cariës in kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn geval is er inmiddels 1 verstandskies getrokken. De reden dat deze is getrokken is omdat de kies net als de andere verstandkiezen een kwart gekanteld liggen nog helemaal in het tandvlees. Toevallig komt er nu (ik ben inmiddels 27) een verstandskies door die al getrokken had moeten worden.

Toen ik 17 was heb ik de eerste kies laten trekken bij de kaakchirurg. Deze was nog niet doorgekomen en lag nog helemaal in het tandvlees verscholen, rechtsonder. De verdoving duurde langer dan het trekken zelf en was niet pijnlijk, maar moest wel inwerken, dit nam ongeveer 15 minuten in beslag. Vervolgens is de kies getrokken. Dit was absoluut niet pijnlijk, ondanks dat de kies nog helemaal onder het tandvlees lag. Het trekken duurde ergens tussen de 5 tot 10 minuten.

Ik kreeg Brufen bruis 600mg mee om de pijn te stillen nadat de verdoving zou uitwerken. Dit is een Ibuprofen die zwaarder is en niet verkrijgbaar is in de winkel. Zolang de verdoving werkte was er nog niets aan de hand behalve dat er een flink gat achterbleef.

Daarna begon de ellende. Ik heb 6 dagen lang echt ontzettende pijn gehad in mijn mond, zo erg zelfs dat ik 10 jaar later nog de stap niet heb willen zetten om de andere kiezen te laten trekken. En ik kan best wat pijn hebben en ben er ook niet bang voor. Het zou natuurlijk kunnen dat de pijn erger is omdat de verstandskies gekanteld lag en nog niet was doorgekomen.

De kies die nu doorkomt veroorzaakt soms wat pijn, maar dat is redelijk normaal lijkt me als er een kies doorkomt. Voor zover ik weet laten tandartsen soms verstandskiezen zitten, zolang men er niets mee krijgt en de kies de andere niet in verdrukking brengt. Het schijnt wel zo te zijn dat zodra je er dan iets mee krijgt de kies getrokken zal worden, daar er niet veel ruimte is voor de tandarts om de kies te kunnen boren/repareren zodra er iets mee is.

Het blijft een feit dat een degelijke ingreep door iedereen anders kan worden ervaren, zo zijn er ook genoeg mensen die amper last hebben zodra een verstandskies getrokken zal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij was het niet super vervelend maar het ligt eraan hoe ze liggen. De na pijn is erger dan de verdoving. Neem veel pijnstillers en zorg ervoor dat je rust neemt na de behandeling. Houd het gebied van de kies goed schoon en eet veel soep.

‘En wanneer is het nodig.’
Als de medische experts adviseren dat de kiezen eruit moeten.
een jaar geleden