Het hangt er vooral vanaf hoe je verstandskies/kiezen in je kaak zit/zitten.
Bij mij zijn de kiezen rechts getrokken omdat ze scheef gingen staan en dus tegen de voorliggende kiezen aan gingen drukken. Ik was erg huiverig, ik vond de prikken niet leuk, je voelt een hoop getrek en gedoe en je hoort het kraken, maar pijn deed het niet. De tandarts adviseerde me paracetamol voor als de verdoving uitgewerkt was, maar ik heb eigenlijk tijden zitten wachten tot het zover zou zijn, tot ik besefte dat die verdovingen allang uitgewerkt moesten zijn en dat het niet pijnloos was, maar zeker niet zo pijnlijk dat ik daar iets voor nodig had.
Later is de kies linksboven getrokken wegens een gat (boven is wat eenvoudiger dan onder omdat de tandarts dan makkelijker kracht kan zetten, kijk maar hoe bereikbaar de kiezen zijn als je met je hoofd achterover je mond open doet). Die kies heb ik nog mee naar huis gekregen, een wortelpuntje is achtergebleven in de kaak maar dat heeft geen problemen gegeven. Ook die keer: de spuit is niet fijn, het geknerp in en geruk aan je hoofd is niet jofel, maar pijn? Nee.
Het zal anders liggen als er gesneden moet worden bijvoorbeeld, maar als extractie echt een probleem voorspelt te worden, dan is het een zaak voor de kaakchirurg. Als de tandarts/kaakchirurg verwachten dat je napijn zult hebben, zul je ook een recept voor pijnstilling mee krijgen, en als de wond groot is soms ook een recept voor een spoelmiddel om de boel schoon te houden.
Overigens: omdat bij mij links die bovenste verstandskies weg is, komt de onderste wel steeds een beetje verder 'omhoog'. Dat maakt dat ie makkelijker te verwijderen is als dat nodig mocht zijn, maar dat kan ook zorgen dat het deel zonder glaziuur bloot komt te liggen en verwijdering dus juist daardoor nodig zal zijn omdat er eerder cariës in kan ontstaan.