Wat is de oorsprong van de medische bijsluiter?

Ik ben bezig met een klein eigen onderzoek naar medicijnen en de medische bijsluiter.

Helaas kan ik echt NERGENS informatie vinden over

A) De bijsluiter zelf
B) Waar komt de bijsluiter vandaag, welk jaar?
C) Was er eigenlijk iets voordat de bijsluiter werd bedacht?

Ik hoop dat mensen me kunnen helpen met het vergaren van deze informatie, want mij lukt het niet echt.

Bij voorkeur: Incl. bron!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Doktoren en apothekers schrijven al eeuwen medicijnen voor. Toch wordt in Nederland pas sinds 1963 van ieder geneesmiddel een registratiedossier bijgehouden. Daarin staan gegevens over onder meer samenstelling, risico’s en bijwerkingen. Daarom moet sinds 1963 in de verpakking van elk geneesmiddel een bijsluiter zitten. Oorspronkelijk was die niet voor de patiënt, maar voor artsen en apothekers bedoeld. Zij moesten de bijsluiter verwijderen voordat ze het medicijn aan de consument meegaven. De patiënt kreeg dus geen schriftelijke informatie over de medicijnen die hij/zij gebruikte. De verstrekkers gaven alleen mondelinge toelichting als ze dat noodzakelijk achtten. Pas twaalf jaar later, in 1975, werd het verplicht om een speciale patiëntenbijsluiter bij medicijnen te verstrekken. Het uitgangspunt is tegenwoordig dat patiënten recht hebben te weten hoe producten zijn samengesteld en hoe ze werken. Deze ontwikkeling resulteerde in 1978 in het Besluit bereiding en aflevering van farmaceutische producten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je de bron in je antwoord plaatsen of ergens, ik kan de link namelijk niet openen omdat ie verkleint wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat maar! De hele tekst in google plakken werkt ook! Erg bedankt!
Amadea
11 jaar geleden
'k Heb van alles geprobeerd, maar het lukt me niet een werkende rechtstreekse link te geven. Maar als je de laatste zin in google plakt komt het document in een keer tevoorschijn!