kun je op visite gaan bij iemand die gordelroos heeft?

wij resp.75en 77 zijn uitgenodigd om kerst te vieren bij kennissen is dit gevaarlijk voor ons. Ik heb ernstige artrose

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K
erotisi
8 jaar geleden
Gordelroos is besmettelijk rond het moment dat er met vocht gevulde blaasjes op je huid verschijnen. Zolang de gordelroos gelokaliseerd blijft, is de kans dat het virus via de lucht wordt overgedragen zeer gering. Bij een aanraking met het vocht uit de blaasjes is de kans op besmetting wel groot. Vooral tijdens de periode van twee dagen vóór tot ongeveer één week na het verschijnen van de blaasjes zit de besmettelijkheid op zijn top. Het is dan in het bijzonder gevaarlijk voor zwangere vrouwen, pasgeboren baby’s, mensen met een afweerstoornis (bijvoorbeeld leukemie of HIV) en voor mensen die nooit de waterpokken hebben gehad. In dat laatste geval krijgt hij of zij bij een besmetting niet de gordelroos zelf, maar de waterpokken. Je moet altijd eerst de waterpokken hebben gehad voordat je überhaupt gordelroos kunt krijgen. http://www.gezondheidsplein.nl/specials/huidaandoeningen/is-gordelroos-besmettelijk/item57013

Antwoorden (3)

dit hangt wat af van jullie lichamelijke toestand:is je lichamelijke toestand wat minder dan je zou mogen verwachten dan is de kans op besmetting wel toegenomen.Heb je nog een prima lichamelijke toestand dan is er in feite geen gevaar.
fremar
8 jaar geleden
Gordelroos is in feite alleen gevaarlijk voor baby's en zwangere vrouwen. Nou schrijf je er niet bij waar die persoon de blaasjesuitslag heeft zitten. Zelf heb ik gordelroos op m'n rug gehad, en dat zat dus veilig onder mijn kleren. Contact met die vochtblaasjes moet je wel vermijden. Tenminste, als je zelf ooit waterpokken gehad hebt - want dat is voorwaarde om ook gordelroos te kúnnen krijgen. Zit het bij degene bij wie je op bezoek wilt ook onder de kleding dan kan er niets gebeuren.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Contact met die vochtblaasjes moet je wel vermijden. Tenminste, als je zelf ooit waterpokken gehad hebt - want dat is voorwaarde om ook gordelroos te kúnnen krijgen." Ik denk dat je het ook zo bedoelt, maar contact met de blaasjes kun je het best sowieso vermijden.
Als je ooit waterpokken heb gehad, heb je bescherming tegen het virus. Wellicht is die over de jaren wel wat verzwakt. Als je nooit waterpokken hebt gehad, kun je bij besmetting met gordelroos, waterpokken krijgen (zoals erotisi al schrijft). Verder zijn het best grote virussen, dus verplaatsen zich niet door de lucht. Wel via materiaal wat in contact is geweest met de blaasjes, zoals kleding en handdoeken. Dus zolang je de blaasjes niet aanraakt of andere objecten die er mee in aanraking zijn geweest, is er nauwelijks risico.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ trouwens
Gordelroos wordt veroorzaakt door het waterpokkenvirus. Als je de waterpokken gehad hebt, zoals de meeste mensen als kind, dan blijft het virus altijd in je lichaam aanwezig. Op latere leeftijd kan het virus opeens weer opvlammen; dit gebeurt dan in een strak omschreven stuk huid, altijd aan één zijde van het lichaam. Dit wordt dan gordelroos genoemd.
Soms is er een duidelijke reden voor dit opvlammen, maar in verreweg de meeste gevallen is die reden verre van duidelijk. Leken spreken dan van 'een verminderde weerstand' maar dat heeft geen enkele wetenschappelijke basis (op zo'n moment is de weerstand juist actief.)

Als je gordelroos krijgt dan is dat dus een opvlamming van een virus dat zich al jaren in je lichaam bevindt; je kan niet besmet worden met gordelroos. Het vocht in de blaasjes is wel besmettelijk, maar het is het waterpokken virus dat zich in de blaasjes bevindt; een besmetting door het vocht geeft dan ook de waterpokken.

Nu is het zo dat als je waterpokken doorgemaakt hebt je daarna levenslang beschermt bent tegen de waterpokken. Ook de virussen in het vocht van een gordelroos-blaasje kunnen je op geen mogelijkheid meer besmetten.

Dus:
als je (als kind) de waterpokken hebt doorgemaakt dan kan je zonder problemen op visite en je hoeft op geen enkele wijze afstand te houden of andere hygiëne-maatregelen te treffen.
als je de waterpokken nooit hebt doorgemaakt dan loop je wel risico op een besmetting van het vocht in de blaasjes. Als je besmet wordt dan krijg je dus géén gordelroos, maar de waterpokken. Volwassenen kunnen van de waterpokken veel zieker worden dan jonge kinderen. Waterpokken kunnen voor kleine baby's ook gevaarlijk zijn.
Als je zwanger bent of een baby hebt die borstvoeding krijgt dan is het kind beschermd, als de moeder de waterpokken heeft doorgemaakt. Als de moeder die niet heeft doorgemaakt dan is het kind uiteraard niet beschermd.

Toegevoegd na 55 seconden:
Bijna vergeten: artrose is geen enkel probleem in dit verhaal.