Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je soms echt sterretjes ziet?

soms zie ik na het niezen letterlijk sterretjes. Het zijn dan kleine helderwitte puntjes die her en der in je gezichtsveld verschijnen en verdwijnen. Hoe werkt dit, en hoe is dit te verklaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Eigenlijk zijn die sterrentjes ( medische termen: 'fotopsie' of scintillatie) een vorm van gezichtsbegoogeling. Stel dat iemand je een klap op je hoofd geeft. Dan verspreidt de energie van de klap zich door je hele hoofd. Ook het netvlies van je ogen krijgt een opdoffer. Het rekt daardoor uit of wordt juist ingedrukt. Deze heftige prikkeling zetten je ogen om in het enige singnaal dat ze kennen:" beeld". Je ziet dan de pijn die je ogen zouden moeten voelen. Je kunt ook sterretjes zien door een te grote inpanning.Dat is een teken dat je hersens even zuursstofgebrek hebben.
Ook dit singaal zet je brein om in lichtflitsen. Beide soorten zijn ongevaarlijk. Als de flitsen maar binnen een paar minuten stoppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zijn electrische vonkjes in de hersenen.
Wat ook kan is dat je het eiwit ziet dat in je oog zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ook eventueeel te maken hebben door een lage bloeddruk of druk in je hoofd.
Maar niks mis mee hoor heb ik ook vaak. IK heb meestal als ik aan het douchen bent...
Als je wil kan toch even de arts raadplegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het legt eraan wanneer dat optreedt.
Het kan duiden op een te lage bloeddruk, maar het kan ook voorkomen dat er sprake is van een (beginnende) bijholteontsteking (dat gebeurt mij wel eens en ik weet ook dat andere mensen daar wel eens last van kunnen hebben). In jouw geval lijkt dat het meest waarschijnlijk.
Bij twijfel: even naar de dokter gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding