hou ontstaan fetishismes?

of het nu een voetenfetish, dikke mensen fetish, leerfetish of wat dan ook is... hoe ontstaat dit. het heeft denk ik niets met sexuele voorkeur te maken, maar de meeste mensen hebben we iets wat ze extra opwind (hoef niet voor iedereen een fetish te zijn) hoe ontstaat de (extremere) fetish precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Ik heb daar een keer iets over gelezen. Je hebt verschillende psychologische stromingen die allemaal iets anders zeggen. Maar dat wat ik gelezen had ging erover dat mensen soms bepaalde zaken met seks gingen associëren, doordat die zaken (een voet, lak kleding, pijn) tegelijkertijd werden gepresenteerd als een seksuele stimulus.
Sommige stromingen zeggen dat dit al heel vroeg in een kinderleven voorkomt, de 'imprint' van de fetish. Aangezien het gek zou zijn als iemand het in zijn volwassen leven 1 keer meemaakt en daarna meteen een fetish heeft.
Sommigen zeggen dat het te maken heeft met het feit dat bepaalde hersengebieden erg dicht bij elkaar liggen, en dan een link vormen.
Ik heb nog wat op wikipedia gevonden over hoe men er tegenwoordig over denkt:

'Today, psychodynamics has parted with the idea of proposing one explanation for all fetishes at the same time. Instead, it focuses on one form of fetishism at a time and the patients' individual problems. Over the past decades, various case studies have been published in which fetishism could successfully be linked to emotional problems. Some argue that a lack of parental love leads to a child projecting its affection to inanimate objects, others state in consent with Freud's model of psychosexual development that premature suppression of sexuality could lead to a child getting stuck in a transitory phase. One of Freud’s defense mechanisms, displacement, is the redirection of an impulse onto a substitute target. Someone who feels uncomfortable with their sexual desire for a real person may therefore substitute a fetish.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eerste seksuele prikkel van een mens vindt plaats rond het eerste levensjaar. Het is geen opwinding, maar een stroomstootje die door het lichaam schiet om te testen of de seksuele zenuwen werken. Het is niet meer dan een "ping" van 1/100 van een seconde. De kinderen merken er niets van als ze slapen. Maar als ze niet slapen en ze liggen bijboorbeeld net op het moment van de ping op de grond bij de voeten van de moeder KAN een voetenfetish ontstaan. Of als het kind tijdens de ping op een rubbermatje ligt om de luier te verschonen KAN een rubberfetisj ontstaan. Het aantal mogelijkheden tijdens de ping is onbegrensd. In de psychiatrie wordt fetisjisme geschaard onder Parafilie. Ooit werd daaronder ook homofilie verstaan, maar dat is geschrapt. De meningen zijn verdeeld. Eigenlijk weet niemand het.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Kan je een bron geven van wat je hier stelt?