Zijn er naast de mens andere dieren die een clitoris hebben?

In geval van ontkenning waardoor dan niet of waarom bij de mens wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.6K

Het beste antwoord

Bij de mens, maar natuurlijk ook bij andere primaten, zijn mannen en vrouwen duidelijk te onderscheiden door respectievelijk penis en vagina.

Doordat in de embryonale ontwikkeling mannen en vrouwen gelijk zijn groeit uit het gedeelte dat bij een vrouw de clitoris wordt genoemd, o.i.v. mannelijke hormonen uit tot een penis.

Het gebied dat bij mannen uitgroeit tot de balzak groeit o.i.v. vrouwelijke hormonen uit tot de vagina.

Juist door die gelijke ontwikkeling in pril embryologisch stadium is er niet voor niets gelijkenis tussen de clitoris en de penis. Zoals in een eerder antwoord werd aangegeven is de clitoris bij gevlekte Hyena's zo groot dat het nauwelijks van een penis te onderscheiden is.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik denk dat niet alleen bij de primaten, maar dat bij alle zoogdieren wel een clitoris of een aanleg daarvan te vinden is. Want zeker de eerste embryologische stadia zijn voor alle zoogdieren zo'n beetje hetzelfde. Maar ook in vergelijking met vogels, vissen en reptielen zie je veel verwantschap die vooral in het beginstadium van de ontwikkeling zichtbaar is.

Toegevoegd na 15 minuten:
Onderste foto is de geslachtsknobbeltje in een menselijke embryo. Het geslacht staat vast, maar het is nog niet te zien of dit gaat uitgroeien tot penis en balzak of clitoris en vagina.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg toch geen min omdat ik zeg dat alle dieren in een embryonale fase gelijke ontwikkeling doormaken? Onder biologie een vrij gangbaar gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
c+ maar weer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plusje van mij, vanwege lekker uitgebreid
al ben ik meer van het simpele vraag - simpel antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cabbit: Een simpel antwoord zou "Ja" zijn en dat is dan weer niet toegestaan. Som + voor je antwoord. Ik heb nooit geweten dat alle dieren in een embryonale fase er gelijk uitzien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een simpel antwoord doet ook onrecht aan een kenniswebsite vind ik. @C4th: Het is niet zo dat alle dieren er in de embryonale fase precies hetzelfde uitzien, maar hoe dichter de soorten verwant zijn, hoe meer overeenkomsten. Uit de afbeelding zie je bijvoorbeeld al veel overeenkomsten in embryonale aanleg. Dat is ook niet zo gek; biologen zijn van mening dat het achterliggende bouwplan hetzelfde is en dieren uit elkaar zijn geevolueerd. Soms krijg je hierdoor ook rare dingen. Wij hebben bijvoorbeeld een kaakzenuw (the recurrent laryngeal nerve dis o.a. zorgt voor slikken en spraak) lopen die vanaf de kaak naar het hart gaat, daar een lusje om de aorta maakt en dan weer terug gaat naar de hersenen. Een enorme (vooral bij een giraf een onzinnige omweg van 5 meter zenuw, waar 10 cm volstond) onnodige omweg. Nu is het niet zo dat deze zenuw helemaal niets meer doet in het hart. Evolutie zou evolutie niet zijn als ogenschijnlijk stomme fouten niet benut zouden worden. Gevolg is een hele strijd tussen aanhangers van evolutie en intelligent design. Deze abnormale fysiologie is wel goed te verklaren vanuit de embryologie, waarbij wij in aanleg hetzelfde bouwplan volgen als bijvoorbeeld een vis met een aantal kiewbogen, waar dezelfde zenuw op een normale manier loopt. Juist door veranderingen in positie van ons hart t.o.v. vissen is dit zo ontwikkeld. Het had evolutionair kennelijk geen nadeel, maar als 'ontwerp' is het behoorlijk lachwekkend. Het is echter niet zo dat wij dus eerst de ontwikkeling van de vis volgen, maar in heel vroeg stadium zijn er wel nog steeds dezelfde patronen zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ik het dan zo stellen: ik wist niet dat we in allereerste aanvang zoveel overeenkomsten bezitten met schildpadden en kippen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen meer dan de ander ;o)
Kristal
11 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor deze interessante uitleg en de plaatjes!
Wouter44
2 jaar geleden
Dus wij als mens volgen nog steeds hetzelfde bouwplan als een vis met een aantal kieuwbogen waar dezelfde zenuw loopt? Sorry moeder natuur, maar dat kan ik niet echt ‘intelligent’ noemen. Hoe wonderlijk de natuur ook in mekaar steekt, blijkbaar is diezelfde natuur ook compleet onbewust van zichzelf. Misschien is het daarom dat wij (voorlopig als enige diersoort) bewustzijn hebben ontwikkeld? Blijkbaar heeft de natuur hier behoefte aan. Al moet ik zeggen dat dit zelfbewustzijn bij mensen nog niet ver ontwikkeld is. De meeste mensen leven hun leven nog steeds als dieren, elke dag gewoon hun primitieve instincten volgend (en deze instincten zijn niet altijd goed voor de planeet. Denk maar aan egoïsme en gulzigheid). Het overleven van de mensheid als soort, zal afhangen van het aantal mensen dat zich bewust wordt van hun (soms extreem destructieve) gedrag.

Andere antwoorden (2)

jazeker. sterker nog ze worden gebruikt om de mannetjes te laten weten dat ze 'er klaar voor zijn' door een afschijdende geur te verspreiden herkent het mannetje dat ze klaar zijn om mee te paren.

Toegevoegd na 4 minuten:
practisch alle vrouwtjesdieren hebben dat. En koeien en ezels komen nog eens heel dicht in de buurt als dat van de mens. Bij De gevlekte hyena heeft het vrouwtje geen vagina maar een hele grote stijve clitoris. Je kan dan haast niet eens zien wat het verschil is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En over welke dieren heb je 't dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feromonen worden niet door de clitoris afgescheiden. En zijn niet voorbehouden aan vrouwelijke dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen vagina? Dat wordt lastig reproduceren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je de vraag wel goed begrepen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gevlekte hyena heeft inderdaad een grote clitoris. En ze paart er ook mee (schijnparing) dacht ik (sociale functie). Maar ze heeft wel een vagina, baarmoeder en eierstokken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zonder vagina kun je prima reproduceren. Kijk maar naar de zeemeermin. (Daar is geen speld tussen te krijgen, toch?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe vaak zie jij zeemeerminbaby's?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vis heeft ook geen vagina. Ik denk dat het meerminnetje gewoon veel eitjes legt en het meermannetje zijn sperma over de eitjes los laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het natuurlijk wel over een zoogdier en dan meer specifiek de gevlekte hyena. Laat mij maar zien hoe die zonder vagina reproduceert :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch heeft de antwoordgever grotendeels gelijk. De vrouwtjes van de gevlekte hyena hebben niet alleen een grote clitoris, maar ook een schijnbalzak in de schaamlippen. De vagina wordt strak dichtgehouden, waardoor bevruchting al een crime is dat je je überhaupt afvraagt hoe de soort zich overleeft. Plassen en baren schijnen ze door de clitoris te doen: http://www.eurekalert.org/multimedia/pub/web/716_web.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uk heb even verder gelezen en ook de paring moet via de clitoris. De pseudozak is opgevuld weefsel en er is dus in feite echt geen vagina. Zie ook de hele discussie op Yahoo answers: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090323194053AAZGjMd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de paring moet de clitoris dan binnenstebuiten. Daarom dacht men vroeger dat deze soort van geslacht veranderde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zat ik ook net te lezen ja. Er lopen wat maffe beesten rond op deze wereld. Had de antwoordgever toch min of meer gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij was ook de plus, het meeste klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Transgender avant la lettre...
Kristal
11 jaar geleden
... en ik vond kinderen baren via de vagina al wat krapjes...
Alle vrouwelijke zoogdieren hebben een clitoris. Specifiek duidelijk is dit bij de mens en natuurlijk bij apen, maar ook bij roofdieren en bijvoorbeeld konijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+