is het verboden om seks te hebben voor je 16e?

Hier mee bedoel ik een 14/15 jarige met een 14/15 jarige.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Als er geen dwang achter zit en het is onderdeel van een min of meer maatschappelijk aanvaarde seksuele ontwikkeling van de jongeren, dan is dat niet strafbaar.

Artikel 245 van het wetboek van Strafrecht zegt:

"Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Dat betekent dat seksueel binnendringen en de handelingen daar omheen van minderjarigen tussen de 12 en 16 niet per definitie strafbaar is (wat trouwens wél het geval is bij kinderen onder de 12) maar dat 'ontuchtige handelingen' die dat omvatten, dat zijn. Ontucht betekent ongeoorloofd, buiten de sociaal- maatschappelijke norm, onethisch, etc. Bijvoorbeeld wanneer een dansleraar van 53 het doet met een leerling(e) van 14, zelfs wanneer de leerling hier toestemming voor geeft. In het algemeen vinden we dat zoiets niet in orde is en dat een volwassen man in zo'n situatie misbruik maakt van zijn machtspositie. Dan spreken we van ontucht. Maar als twee vijftienjarigen met wederzijdse instemming op basis van gelijkwaardigheid het één en ander uitproberen op hun slaapkamer, wordt dat in de maatschappij niet gezien als ontucht. Persoonlijk vind ik het trouwens wel enorm vroeg en ook ongewenst, maar ik vind ook écht niet dat het strafbaar zou moeten zijn. En dat is het dus ook niet: ontuchtige seks met een kind onder de 16 is verboden, maar twee kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd die experimenteren met seks, zijn niet ontuchtig en dus niet strafbaar. Maar hoe groter het leeftijdsverschil wordt, hoe groter ook de kans dat het OM en in een later stadium eventueel de rechter het toch als ontucht zal zien. En op die leeftijd kan een paar jaar natuurlijk al een enorm verschil maken.

Wat trouwens wél strafbaar is, is het maken van afbeeldingen of filmpjes van seksuele handelingen (of bijvoorbeeld seksueel getinte poses) van minderjarigen. Ook als het je eigen foto of filmpje betreft. Dat valt namelijk onder kinderporno en dat betekent dat zowel het maken ervan als het doorsturen strafbaar is. Wel iets om even aan te denken in de tijd van alomtegenwoordigheid van camera's op telefoon en tablet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
En als het nu gaat om iemand van 17 met iemand tussen de 12 en 15
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan is de kans hoger dat er consequenties aan zitten denk ik
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.zedenadvocaat.nl/ontucht-minderjarig-kind-10-11-12-13-14-15/ Ontucht of sex tussen kinderen
Wanneer kinderen met elkaar sex hebben, wordt dit niet snel aangemerkt als ontucht. Van ontucht is pas sprake wanneer de sexuele handelingen in strijd zijn met de sociaal-etische norm. Sex tussen een jongen van 17 en een meisje van 15 wordt over het algemeen niet snel als ontuchtig aangemerkt. Vindt de sex plaats tussen een jongen van 18 en een meisje van 13, is er al sneller sprake van ontucht, hetzelfde als bij groepsex tussen jongeren, zoals in het geval dat meerdere jongens afwisselend sex hebben met een minderjarig meisje. Of er in de concrete omstandigheden van het geval sprake is van ontucht, is vaak al in de jurisprudentie aan de orde geweest. Onze advocaten kunnen u hier meer over vertellen. Dus het zal er erg aan liggen of het 17 en 15 is of 17 en 12.