waarom krijg je "pijn" als je iets zoets in je mond hebt en je moet lachen?

De preciese benaming voor dat gevoel kan ik niet omschrijven maar het lijkt op kramp of het zuur ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Ik weet wat je bedoelt, vroeger had ik dat regelmatig, het voelde als een soort kramp in je gehemelte, maar ik denk niet dat er een naam voor bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat het van de speekselklier af komt. Maar wat het precies is weet ik niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
De glandula parotis (bijoorspeekselklier) bevindt zich aan beide zijden vlak naast het oor. Binnen deze klier ontspringen verschillende eindtakken van de nervus facialis die de gelaatsspieren bedienen.

Tot zover Wikipedia. Als je een snoepje eet zijn de speekselklieren actief en als je lacht je gelaatsspieren. Wellicht is er een verband met de activatie van beiden in de betreffende speekselklier en de daarop volgende "pijn".

Verder kom ik niet. Is er een arts in de zaal?