Welke pil lijkt op ritalin?

Hoi,
Een tijdje geleden zag ik een aflevering van een show waarin autopsies worden besproken. Het ging toen over een jongen die ADHD had en die ritalin nam.
Hij had alleen de verkeerde pillen gekregen. Hij had een pil gekregen die op ritalin lijkt (met die groef door het midden). Ik kan me alleen niet meer herinneren hoe die pil heette.

Als jij het heet antwoord dan alsjeblieft.

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 15 uur:
Volgens wat ik heb gevonden is Methylfenidaat hetzelfde al ritalin dus dat kan het niet zijn.
Ik weet alleen dat de pil er hetzelfde uitzag en dat hij het bijna een maand lang elke dag innam (op dezelfde manier dat hij ritalin innam, zelfde tijdstip) en dat hij nog voordat die maand om was dood ging.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb ook een antwoord gegeven: belangrijk voor mij om te weten is of de jongen eerder wel Ritalin heeft gebruikt en deze pillen wel gewerkt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je lijkt op ritalin qua werking of qua vorm pil?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me heel vreemd dat ze tijdens die autopsie een pilletje ritalin gevonden zouden hebben, want zo'n pilletje valt al in de mond uiteen (goooooooorrr!!!) en die vind je dus never nooit meer terug in je lijf, dus zal er wel bedoeld worden qua werking......en anders kan er wellicht concerta bedoeld zijn, die pil staat erom bekend dat die heel lang heel blijft vanwege die micro gaatjes waardoor het middel langzaam vrij komt. Deze pil is wellicht terug te vinden. Ik geloof dat de 36 mg pil wit is, maar dat is een capsule. Ik heb ze zelf ook gebruikt....te duur helaas.
Anders zou ik het echt niet weten wat ze bedoelen.

Antwoorden (2)

Mogelijk bedoeld is Methylfenidaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Methylfenidaat wordt onder meer op de markt gebracht onder de merknamen Concerta (Janssen-Cilag), Equasym (UCB Pharma), Medikinet (EuroCept) en Ritalin (België: Rilatine) (Novartis). Jouw antwoord lijkt me niet echt logisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ook gewoon als eigen merkje van de apotheek hoor en dan gewoon onder de naam methylfenidaat, netzoals bv paracetamol als paracetamol verkocht word, maar ook als sinaspril. Dus zo raar is het antwoord niet, helemaal zelfs niet.
Ik weet niet waarom mijn antwoord bij de reactie is gezet. Maar het enige goede antwoord wat je op deze vraag kan geven is:

Ze lijken allemaal op ritalin. Ritalin heeft geen vaste vorm. Er zijn tientallen verschillende pillen met Ritalin. Vervolgens zijn alle andere pillen ook in honderden verschillende vormen te krijgen.

Kortom, je kan aan de vorm van de pil niet zien welke pil het is. Laat staan zeggen welke pil er op lijkt.