Hoe kan het dat een broer een tweelingbroer heeft die autistisch is als ze allebei hetzelfde DNA hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Ik denk dat het ergens gewoon geregeld is dat als je zoveel op elkaar lijkt met hetzelfde bloed je hetzelfde dna krijgt, of hetzelfde soort haar, vingerafdrukken etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, net andersom. Het DNA is het eerder dan alle andere dingen die je noemt. Dat "krijg" je dus niet ergens van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je krijgt je DNA toch juist van je ouders?
Cryofiel
14 jaar geleden
Daarom juist. Misschien heb ik jouw tekst verkeerd gelezen - ik las dat je DNA vanzelf op elkaar gaat lijken als je zelf veel op elkaar lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vergeef het je :P
Dat kan als de broer niet één van de tweelingbroers is...
Daarnaast zijn er toch ook verschillen tussen tweelingbroers, zeker als ze twee-eiig zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om hetzelfde DNA te hebben, moet het om een eeneiïge tweeling gaan. Bij een tweeëiïge (wat een trema's...) tweeling hebben beide broers verschillend DNA.

Als het toch echt om een eeneiïge tweeling gaat, en de ene is autistisch en de andere niet, kunnen we daaruit afleiden dat autisme niet alleen door het DNA wordt bepaald. Wellicht dat een kleine verstoring tijdens de zwangerschap, op het moment dat de hersenen werden aangelegd, dit kan veroorzaken.

Misschien heeft de moeder gerookt, of toch één keer teveel alcohol genuttigd, of heeft ze een infectie doorgemaakt. Als dat net op de grens was, kan de ene foetus daar last van hebben gehad, terwijl het bij de andere nét goed is gegaan.
Cryofiel
14 jaar geleden
Autisme heeft niets met DNA te maken, dat laat je dus al zien in je vraag...

Ik weet wat autisme is, maar dan moet ik een spiritueel antwoord geven en dan graaf ik mijn eigen graf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat bij autisme weliswaar een genetische component vermoed wordt, maar het zeker niet volledig erfelijk is. Er spelen meer factoren mee, die nog niet allemaal bekend zijn.