Hoe kan ik weten of bepalen of ik een snelle stofwisseling heb?

En hoe kan ik deze nog sneller maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
38K
Ritsuka
11 jaar geleden
merk je snel genoeg, als je snel honger hebt en veel eten nodig hebt. Ik moet elke 2-3 uur wat eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom wil je je stofwisseling sneller maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka: minder koolhydraten, meer vet eten.
Ritsuka
11 jaar geleden
@jackd: het maakt echt niet uit wat ik eet, ook al heb ik om 18 uur 2 grote borden avondeten op, dan nog heb ik tegen half 9 - 9 uur weer honger. En ik eet al niet zo veel koolhydraten, ik eet vooral eiwitten, groente en wat fruit, gecombineerd met wat volwaardige koolhydraten. Iets meer vetten ben ik al gaan eten (wil nog wel iets meer) maar dat maakt niet veel verschil. Van het weekend was ik eens te laat met avondeten maken (normaal 6 uur, nu was het 8 uur). Ik viel bijna om tijdens koken, ineens duizelig en misselijk :p
Dus ik heb echt regelmatig eten nodig, snelle stofwisseling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groente is eiwit en koolhydraten,
fruit vooral koolhydraten, beide snel verteerbaar. Je zou eens uit kunnen rekenen welk percentage eiwit/koolhydraat/vet je per dag eet.
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde
(snel ingevuld, zelf een excel-tabel gemaakt, kom ik voor gisteren ongeveer op 30-40-30) En dan ben ik bewust bezig met het vermijden van koolhydraten en het eten van wat ik gezond vet vind.
Een middag dip heb ik hierdoor niet meer.

Antwoorden (3)

Als je een snelle stofwisseling hebt, dan zal alles wat je eet en drinkt veel sneller verwerkt worden.
Er zijn mensen die een dag nadat ze iets gegeten hebben, de resten daarvan al in de ontlasting kunnen merken.
Dan heb je een snelle stofwisseling.
Er zijn ook mensen bij wie dat een week duurt.

Want: De stofwisseling (het metabolisme) is het proces van aanvoer van bouwstoffen en afvoer van afvalstoffen met het produceren van energie als doel.

Meer spiermassa en een lager vetpercentage betekent over het algemeen een snellere stofwisseling.

Heb je dat niet, dan kun je daar aan werken.
hier nog wat tips:

Ontwikkel spieren
Beweeg intensief
Drink water
Eet vaker (kleinere hoeveelheden)
Kruid je eten. (pepers !)
Eet eiwitten.
Drink je koffie zwart, voor meer stimulerend effect.
Drink groene thee
Vermijd crashdieten
Slaap voldoende
Pas je omgeving aan: Verwen je zelf niet met hoge temperaturen, laat je lichaam maar werken om die warmte zelf te produceren.

Lees meer:
http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/artikelen/8780/11-tips-voor-een-snelle-stofwisseling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent de beste !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een van mijn minnaars
vindt van niet............:-)
Je kunt het bepalen door de gaswisseling te meten. Dat is nogal lastig, omdat daar vaak een klimaatcel met gecontroleerde gaswisseling voor nodig is om te meten wat je verbruikt.

In een evenwichtssituatie (gelijkblijvend gewicht) kun je het eenvoudig meten door de energie-inhoud van het voedsel en de energie-inhoud van de faeces te meten. Het verschil is dan verteerd en volledig verbrand door het lichaam.

Wetenschappers zouden het complete dieet malen en ook de faeces. Doordat het gewicht bekend is hoef je dan maar een klein gedeelte van het dieet en de faeces te verbranden in een bomcaloriemeter.

In de praktijk kun je de calorieen van het voedsel opzoeken en alles optellen. Zolang je gewicht niet toeneemt is je gehele dieet dan gebruikt voor stofwisseling.

Om de stofwisseling sneller te maken moet je simpelweg meer actief weefsel hebben (spieren) en meer energie verbruiken door te bewegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb weleens gehoord dat Kelp helpt bij het versnellen van de stofwisseling. Dit is een homeopatisch middel, te koop bij de bekende drogisten, maar denk niet "baat het niet, dan schaadt het niet".

Deze wordt ook gebruikt als afslankmiddel, maar pas op met overdosering en/of te lang gebruiken, want het kan dan hartproblemen veroorzaken, en de werking van je schildklier beïnvloeden.