Simpel gezegd: Bij hoge bloeddruk staat er te veel druk op de vaatwanden, waardoor deze kunnen scheuren op zwakke plaatsen. Dat veroorzaakt dan een hart- of herseninfarct
12 jaar geleden
nee, scheuren van (slag-)aders heet aneurysma, dat is iets heel anders dan een infarct.

een infarct is de reactie op het dichtslibben van aders.

En een hoge bloeddruk zorgt ervoor dat aders die al dicht zitten een soort tegendruk gaan geven waardoor het infarct optreedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Mijn punt behoort jou toe, Plus van mij dan maar!
burgos
12 jaar geleden
van mij ook ++
burgos
12 jaar geleden
maar goed dat ivana geen dokter is ha ha
"Herseninfarcten zijn grofweg in te delen in twee soorten:

Trombo-embolisch
Bij een embolie is een bloedprop van een ander deel van de slagaderlijke circulatie losgeschoten en is vast komen te zitten in een slagader. Dit kan zijn in de hersenen zelf, maar ook in een ader die bloed naar de hersenen brengt. Als een bloedprop losschiet en een bloedvat in de hersenen blokkeert, ontstaat een infarct. Belangrijkste plaatsen waar de stolsels vandaan komen zijn de halsslagaderen (door aderverkalking aldaar) en het hart (door hartritmestoornissen, vooral bij atriumfibrilleren ('boezemfladderen') en door afwijkingen van de vorm van het hart (bv cardiomyopathie) of de kleppen.
Atherosclerotisch
Bij een atherotrombotische of -sclerotische beroerte is aderverkalking de boosdoener. Vetten hebben zich aan de binnenkant van de bloedvaten vastgezet. Hiervan kan een stukje afbreken. Als dit stukje een bloedvat in de hersenen blokkeert treedt een infarct op."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herseninfarct

Hoge bloeddruk verhoogt de kans op aderverkalking en daarmee de kans op infarcten.