Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

wat zijn oorzaken van kramp(aanvallen) en hoe kom je ervanaf?

Normaal werkt een "tegenbeweging" maar de laatste jaren veroorzaakt dat weer kramp in spieren waarin je dat niet zou verwachten (zoals scheenbeen, enkel).
Een eindje gaan lopen helpt altijd wel, maar als dat 4x per nacht moet is dat niet zo bevorderlijk voor de nachtrust!

Toegevoegd na 1 minuut:
De aanvallen meestal in onderste ledematen en tussenrib-spiertjes.

Weet jij het antwoord?

/2500

Kramp, of spierkramp, is het plotseling onwillekeurig samentrekken van alle vezels van spieren. Meestal gebeurt dit tijdens of na een inspanning. Normaal gesproken is er maar een deel van de spiervezels dat zich samentrekt. De andere spiervezels hebben dan rust. Bij kramp wordt het rusten en samentrekken te snel afgewisseld tussen de spiervezels, zodat een spier lang aangespannen kan blijven. Kramp komt vooral voor in je voeten en benen, bijvoorbeeld kramp in je kuit of in je bovenbeen. Je kunt ook kramp krijgen in je buik, armen of handen of in elke andere spier in je lichaam. Kramp ontstaat als je zenuwen die de spieren aansturen en ervoor zorgen dat je spieren aanspannen verkeerd reageren. Ze geven te veel signalen door waardoor te veel spiervezels samentrekken. Het is niet helemaal duidelijk waardoor je kramp krijgt. Het kan komen doordat je de spier overbelast of uitput, bijvoorbeeld door sporten. Door sporten kan ook je vochtbalans veranderen, doordat je veel zweet. Als je veel vocht verliest, verandert de elektrolytenbalans. Elektrolyten zijn stofjes in je spieren die helpen bij het doorgeven van signalen van de zenuwen en die zorgen voor de samentrekking van de spier. Als de balans van deze elektrolyten is verstoord, kun je ook last van kramp krijgen. Kramp kan ook ontstaan doordat de bloedtoevoer naar de spier wordt afgesloten door een verkeerde zithouding of te strakke kleren. Je spier krijgt dan niet genoeg zuurstof. Je kunt ook kramp krijgen als je te weinig glucose in je spier hebt. De precieze oorzaak van nachtelijke spierkramp is niet bekend. Wel zijn er een paar factoren die het ontstaan van nachtelijke spierkramp lijken te stimuleren: Verstoring van de mineralenbalans door bijvoorbeeld medicijngebruik of zwangerschap. Te lage vochtinname. Spataderen, schildklier- of nierproblemen. Intensief sporten. Op hoge hakken lopen. De meest voorkomende plaats van nachtelijke spierkramp is de kuit of de voet. Een krampaanval duurt vaak enkele seconden tot een aantal minuten

Bronnen:
gezondheidsplein

Bij mij zijn krampaanvallen meestal midden in de nacht in bed. Het begint vrij snel en kan lang duren. Het is zo pijnlijk dat ik niet kan blijven liggen, dus moet je opstaan en lopen is dan een groot probleem, want je kunt er niet op staan. Het is wel zaak om te lopen, want voordat het over is, voordat de kuitspier weer normaal functioneert, gebruikt kan worden, kun je niet terug naar bed gaan, want dan schiet het er gelijk weer in zodra je onder je warme dekbed ligt. Een goede andere oplossing is je laten masseren, maar daar heb je dus een extra paar handen voor nodig. Ook kramp in de voet is heel pijnlijk. De oplossing 1) massage van de kuitspier 2) à la minute is dus proberen er op te staan , je vasthouden en stappen zetten, lopen zodra dat kan en niet te snel tevreden zijn, anders schiet het er weer in. Zodra je weer pijnloos kunt lopen, kun je gaan denken om weer terug je bed in te duiken. Voorkomen Dit voorkomen kan volgens de diëtiste maar op een manier: magnesium (tabletten). Behalve deze slik ik al vitamine-D, maar dat is als je normaal buiten komt en genoeg in de zon bent (moeilijk in de winter) niet nodig. Toegevoegd na 1 uur: Tips om verkramping van spieren te voorkomen Omdat spierkramp enorm pijnlijk kan zijn, zijn talloze mensen op zoek naar manieren om krampen te voorkomen of genezen. Hieronder vind je 9 praktische & effectieve tips om o.a. kramp in je benen, spierkramp in je voeten en verkramping van je kuiten te tegen te gaan: 1. Spierkramp door mineralentekort 2. Verstoorde vochtbalans veroorzaakt krampen 3. Verkramping wegens verkeerde lichaamshouding 4. Spierkrampen bij lichaamsbeweging 5. Hoge bloeddruk veroorzaakt spierkramp 6. Spierkrampen wegens lage bloedsuikerspiegel 7. Kou kan kramp in de hand werken 8. Verkrampingen door overmatige spierspanning 9. Slechte doorbloeding = spierkrampen Verkeerde schoenen, netjes rechtop zitten, langdurig hakken/knellende laarzen, regelmatig schoenen wisselen, geen strakke sokken. Zithouding: benen/hoek 90graden, niet afknellen, niet benen over elkaar. (nog veel meer tips in de bron)

Bronnen:
http://www.nachtelijkespierkramp.nl/behand...
https://www.salusi.nl/spierkramp-tips-kram...

Wat hier almaal gezegd is zal best kloppen, echter ik mis een ding om kramp te voorkomen en dat is: Hou je kuiten/benen in geval van kuit kramp) extra warm, in de zomer bv warmer dan je lichaam. Ik vermoed dat dit ook de reden is dat balerina's kuit/been warmers dragen.

eet meer bananen , daar ziten stofjes in die kramp tegengaan , goedkoper en natuurlijker dan pillen