Mag een werkgever werknemers verplichten om zich te laten vaccineren?

Mag een werkgever -in een niet-zorggerelateerde sector- binnenkort eisen van werknemers dat zij zich laten vaccineren?

3 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee. Je wel of niet laten vaccineren is altijd een vrijwillige keuze. Er bestaat geen wettelijke vaccinatieplicht waarop een werkgever een beroep kan doen.

Een werkgever mag het vragen, maar mag er niet op aandringen. Het moet een vrijblijvend verzoek zijn, waar geen consequenties aan worden verbonden. Want zo’n vraag kan voor een werknemer al heel snel voelen als een verplichting, omdat deze voor het werk en het loon afhankelijk is van de werkgever.
SimonV
3 jaar geleden
Nee dat mag niet, en je bent ook niet verplicht om te antwoorden op de vraag of je gevaccineerd bent want medische gegevens zijn privé.