Soms kan ik niets zien, hoe komt dat?

Als ik van een koude naar een warme omgeving ga of snel met mijn hoofd of ogen draai dan krijg ik een steekend gevoel in mijn hoofd en gaat mijn zicht op zwart. Na een paar seconde herstelt dit. Wat kan dat zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit kan te maken hebben met bloeddrukdaling, of met een bloeddruk die sowieso te laag is. Da's niet zo'n probleem, zolang je het maar weet, en weet hoe je eventueel flauwvallen kunt voorkomen. Het kan ook liggen aan de doorbloeding van je netvlies en/of van je hersenen. In dat geval is het zaak ermee naar de dokter te gaan. Zo'n doorbloedingsprobleem hoeft niet meteen ernstig te zijn, maar de oorzaak ervan kan op termijn wel ernstige gevolgen hebben. Bij dat laatste denk ik bijvoorbeeld aan suikerziekte. Dat tast de kleine bloedvaatjes het eerste aan. Dit kan leiden tot blindheid en tot verlies van tenen (of voeten) en vingers. Als je er tijdig bij bent, zijn deze gevolgen te voorkomen. Met mijn lekenwijsheid denk ik dat een hartprobleem mogelijk is, maar veel minder waarschijnlijk. Mocht het toch iets in die richting zijn, dan is het ook hier nuttig een arts te raadplegen. Die kan je zonodig een behandeling voorschrijven die verergering voorkomt. Samenvatting: Er zijn meerdere oorzaken. Een paar daarvan zijn nu nog slechts wat lastig, maar kunnen over een paar jaar ernstige complicaties geven. Om dat te voorkomen, moet je beslist de oorzaak van je klachten achterhalen. Dan weet je zeker dat het hierbij blijft, en dat je ook over vijf of tien jaar nog net zo gezond bent als nu. Samenvatting van de samenvatting: Ga toch echt naar de arts! Dit is niet urgent, wel belangrijk.

Dit heeft te maken met je bloeddoorstroming, je kan er ook van flauwvallen. Ik heb er ook wel eens last van als ik s'ochtends met mijn bed uitstap. Als dit regelmatig voorkomt of als je wel eens flauwvalt zou ik wel even contact opnemen met de huisarts.

Anders dan mijn voorgangster denk ik niet in eerste instantie aan lage bloeddruk. Zie daarvoor mijn reactie onder Brendalicious. Het zou iets neurologisch kunnen zijn. (Maar aangezien ik geen arts ben en jou niet zie: het zou ook iets anders kunnen zijn.) De kans dat het iets neurologisch is, is voldoende om het iets te maken waarvoor ik je echt een doktersbezoekje zou aanraden. En dat niet pas als je er heel veel last van krijgt.

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het lijkt me een klacht die je niet moet afwachten maar direct mee nat je huisarts moet gaan.

Misschien het volgende? Wanneer je snel opstaat, of van een warme naar koude omgeving gaat, krijgt je lichaam, met name je hersenen, te weinig zuurstof op datzelfde moment. Het heeft dus even tijd nodig om weer genoeg zuurstof toe te voeren. Wanneer er voldoende zuurstoftoevoer is dan verandert het zwarte beeld en kan je weer gewoon zien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100