Soms kan ik niets zien, hoe komt dat?

Als ik van een koude naar een warme omgeving ga of snel met mijn hoofd of ogen draai dan krijg ik een steekend gevoel in mijn hoofd en gaat mijn zicht op zwart. Na een paar seconde herstelt dit. Wat kan dat zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dit kan te maken hebben met bloeddrukdaling, of met een bloeddruk die sowieso te laag is. Da's niet zo'n probleem, zolang je het maar weet, en weet hoe je eventueel flauwvallen kunt voorkomen.

Het kan ook liggen aan de doorbloeding van je netvlies en/of van je hersenen. In dat geval is het zaak ermee naar de dokter te gaan. Zo'n doorbloedingsprobleem hoeft niet meteen ernstig te zijn, maar de oorzaak ervan kan op termijn wel ernstige gevolgen hebben.

Bij dat laatste denk ik bijvoorbeeld aan suikerziekte. Dat tast de kleine bloedvaatjes het eerste aan. Dit kan leiden tot blindheid en tot verlies van tenen (of voeten) en vingers. Als je er tijdig bij bent, zijn deze gevolgen te voorkomen.

Met mijn lekenwijsheid denk ik dat een hartprobleem mogelijk is, maar veel minder waarschijnlijk. Mocht het toch iets in die richting zijn, dan is het ook hier nuttig een arts te raadplegen. Die kan je zonodig een behandeling voorschrijven die verergering voorkomt.

Samenvatting:
Er zijn meerdere oorzaken. Een paar daarvan zijn nu nog slechts wat lastig, maar kunnen over een paar jaar ernstige complicaties geven. Om dat te voorkomen, moet je beslist de oorzaak van je klachten achterhalen. Dan weet je zeker dat het hierbij blijft, en dat je ook over vijf of tien jaar nog net zo gezond bent als nu.

Samenvatting van de samenvatting:
Ga toch echt naar de arts! Dit is niet urgent, wel belangrijk.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit heeft te maken met je bloeddoorstroming, je kan er ook van flauwvallen. Ik heb er ook wel eens last van als ik s'ochtends met mijn bed uitstap. Als dit regelmatig voorkomt of als je wel eens flauwvalt zou ik wel even contact opnemen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Contact opnemen met de huisarts is nooit fout, maar heeft waarschijnlijk weinig zin. Het probleem is een te lage bloeddruk, en zeker wanneer het alleen optreedt bij te snel opstaan wordt hier niets aan gedaan. De medicijnen die hierbij kunnen helpen zijn hebben namelijk ergere bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook erger zijn. Als er iets is met je hersens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sonja: het probleem doet zich bij de vraagsteller in ieder geval niet (alleen) voor bij te snel opstaan! Ik deel hierbij de mening van mh75. Het zou misschien kunnen komen door een lage bloeddruk. Of niet. De beschrijving doet mij daar eerlijk gezegd sowieso niet aan denken, vanwege de omstandigheid waarin het meestal voorkomt (temperatuurswijzigingen in plaats van te snel opstaan) en vanwege de omschrijving (stekend gevoel en zicht op zwart). Mijn ervaring met lage bloeddruk is meer dat ik een zoemend gevoel in mijn hoofd krijg en vertroebeling in de periferie van mijn zicht (tunnelvisie). Zonder overgang via tunnelvisie is mijn zicht nooit zomaar 'op zwart' gegaan (en meestal komt het niet zover, afgezien van de enkele keer dat ik ook ben flauwgevallen), en ik herken ook niet de temperatuurswijziging als trigger.
Anders dan mijn voorgangster denk ik niet in eerste instantie aan lage bloeddruk. Zie daarvoor mijn reactie onder Brendalicious.

Het zou iets neurologisch kunnen zijn. (Maar aangezien ik geen arts ben en jou niet zie: het zou ook iets anders kunnen zijn.) De kans dat het iets neurologisch is, is voldoende om het iets te maken waarvoor ik je echt een doktersbezoekje zou aanraden. En dat niet pas als je er heel veel last van krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het lijkt me een klacht die je niet moet afwachten maar direct mee nat je huisarts moet gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien het volgende?

Wanneer je snel opstaat, of van een warme naar koude omgeving gaat, krijgt je lichaam, met name je hersenen, te weinig zuurstof op datzelfde moment. Het heeft dus even tijd nodig om weer genoeg zuurstof toe te voeren. Wanneer er voldoende zuurstoftoevoer is dan verandert het zwarte beeld en kan je weer gewoon zien.