Bij groene schimmel op kaas: is daar nu sprake van onzichtbare zwamvlok tot dieper in de kaas, of niet?

Oftewel: is er sprake van "root-like mycelium" bij kaas met van wat kleine groene schimmelvlekjes?

Waarbij de schimmel voor zover zichtbaar alleen aan de buitenkant zit.
(Zwamvlok=mycelium.)

Zie ook 't antwoord van bastanovum op:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kleine-beschimmelde-plekjes-kaas-gewoon.36372
Want zijn antwoord botst met de andere antwoorden, maar hij heeft wel in die industrie gewerkt.
Dus ik ben er nog niet uit!

http://www.umassone.net/fsf_daycare/class/resources/pdfs/Foodborne%20Illness%20lesson.pdf:

"Some mold can be dangerous because it may
make toxins or poisons that can make children
and other susceptible [zwangeren? grieperig?] people sick."

Dit doet mij vermoeden dat je nergens last van zult hebben, als er na 't schaven geen schimmel meer zichtbaar is, en als je _niet_ tot een 'risicogroep' behoort.

"The root-like “mycelium” of
molds can grow several inches
into the food. When you cut
off the surface of the mold you
may not remove the poisons."

"Throw away moldy cheese, bread or fruit, and
fermented juices. If you buy these types of
food in large quantities be sure to break the
cheese, bread or juice into portions or
amounts that you know you can use in a few
days. Freeze what you know you can’t use."

't Gaat me niet zozeer om besparing van wat kaas, ik wil echt weten hoe 't nu zit...
Heeft bastanovum gelijk, of alleen als je tot een risicogroep behoort; en wat zijn dan de risicogroepen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Kaas, appels, sinaasappels, perziken, aardbeien  --  ik heb ze altijd gewoon opgegeten na het weghalen van de beschimmelde stukken.

Bij kaas: doe of je een aardappel ontpit.
Bij fruit: snijd de beschimmelde plek en het zachte deel daaromheen weg.
Bij aardbeien: snijd de aardbei in tweeën en eet de goede helft op.

Ik heb op die manier vast wel mycelium binnengekregen, inclusief mogelijke gifstoffen. Ik heb daar nooit ook maar enige last van gehad.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zitten er nu onzichtbare, diepe zwamvlokstrengeltjes in kaas bij relatief kleine groene schimmelvlekjes of niet? Of is 't echt alleen oppervlakkig, de schimmel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag... :-)
De één zegt het is geen probleem, wegsnijden en opeten.
De ander zegt als het aan de buitenkant zit dan zijn er ook sporen binnenin.
Het is maar wat je het veiligste vindt.
Zelf gebruik ik de kaas niet meer, een ander wel. Aan jouw de keus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar is er geen onderzoek naar gepleegd, of zoiets... Of is er ergens een (lokale) overheid die er bijv. een waarschuwing voor heeft uitgedeeld... Etc.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik zeg: ik word er niet ziek van, dus het maakt voor mij niet uit of er wel of geen mycelium binnenin zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is daar geen duidelijkheid over.
Dus kan ik daar niet met "ja"of "nee"op antwoorden.
Maar dat had ik ook al in de vraag laten doorschemeren.
Ik hou het voor mijzelf op ja.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryo: ja maar maakt 't voor risico-groepen wél veel uit? Dus dan komt 't weer neer op de hoofdvraag: zit die zwamvlok nu dieper in de kaas of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen duidelijkheid over is hoe wil je dan een "JA" antwoordt krijgen.
Ik maak mijn eigen afweging en hou het dus op: JA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar er is toch vast wel eens onderzoek naar gedaan - dat is de duidelijkheid die ik zoek.