Zijn mensen met een lichtere huid "aantrekkelijker" voor muggen?

Een kennis van me beweerde vanavond dat mensen met een lichtere huidskleur vaker door muggen gestoken worden als donkerder getinte mensen. Nu vraag ik me af wat hier van waar is en waar dat dan door veroorzaakt wordt....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Nee, het heeft niets met de huidskleur te maken.

Het wordt door het volgende veroorzaakt:

Muggen komen af op uitgeademd kooldioxide en bepaalde geurstoffen. De afscheiding van deze geurstoffen is per mens verschillend, hierdoor hebben sommige mensen veel meer last van muggen dan anderen. De mug heeft zeer gevoelige waarnemingsorganen en kan zijn prooi tot 30 meter afstand waarnemen. Met warmtewaarneming bepaalt de mug waar ze gaat steken. Nu onthult de Sunday Times hoe die ongenode gast dat doet…Een vaak gestoken mens zweet gewoon meer of heeft in dat zweet een hogere concentratie aan chemische stoffen.Volgens een moleculair bioloog aan de Amerikaanse universiteit van Yale, is een groot deel van het reuksysteem van muggen namelijk speciaal ontworpen om menselijke doelwitten te ruiken.

Van de 72 geurontvangers (!) waarmee zo’n beest is uitgerust, zijn er 27 bedoeld om de chemicaliën op te sporen die in ons zweet zitten. Met deze analyse hoopt men de basis te kunnen leggen voor het ontwikkelen van nieuwe manieren om de muggen weg te houden of te vangen.

Tot die tijd moeten we het doen met de elektrische vliegenmepper of een mooie spuitbus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat heeft er niets mee te maken.

Waarschijnlijk komt de mug af op het koolzuurgas dat wij uitademen, op zweet en andere lichaamsgeurtjes. De mug heeft zeer gevoelige waarnemingsorganen en kan zijn prooi tot 30 meter afstand waarnemen.

Mensen die vaak gestoken worden zweten waarschijnlijk meer of hebben in dat zweet een hogere concentratie aan bepaalde chemische stoffen. Ook bierdrinkers en mensen die donkere kleding dragen, zouden meer muggen aantrekken.

Muggen steken vrouwen over het algemeen liever dan mannen. Dit heeft mogelijk te maken met een verschil in hormonale stofjes die worden afgescheiden.
Mogelijk heeft het ook te maken met de lichaamswarmte. Degene met de warmste lichaamstemperatuur wordt het vaakst gestoken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verklaard waarschijnlijk waarom ze het op mij gemunt hadden moest soms echt rennen buiten omdat ik werd achtervolgt. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig heb je de achtervolging gewonnen :O))) Bedankt voor het +je Kathlyn :)
Het maakt echt niet uit welke huidskleur je hebt. Ik woon in de tropen en echt iedereen wordt gestoken. De mensen die het meest gestoken worden wasemen voor een mug een prettige geur uit. Veel mensen slikken hier extra vitamine B omdat muggen dat een vieze geur schijnen te vinden. Ik persoonlijk kan niet zeggen dat het helpt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huidskleur had er denk ik niks mee te maken. Volgens mij heeft de smaak van je bloed invloed, en dat smaakt bij iedereen anders daarom zou de een meer gestoken worden dan de ander. Dit heb ik me tenminste laten vertellen.