Is het mogelijk dat je je stembanden doneert? Zo ja, krijgt diegene dan dezelfde stem als jij had?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, stembanden zijn een factor bij stemvorming maar niet de enige en bovendien afhankelijk van plaats en lengte en van overige keeleigenschappen

Het beste antwoord

Volgens verschillende sites over orgaandonaties zijn de stembanden niet optioneel om te doneren. Ik denk ook niet dat iemand dan hetzelfde stemgeluid zou krijgen als jij. Het geluid van je stem wordt ook gevormd door de voor van je lichaam, dat als een soort klankkast dient. En ieder lichaam is anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nog niet. Maar de ontwikkelingen binnen de transplantatiegeneeskunde gaan snel, in de toekomst zullen waarschijnlijk nog meer soorten transplantaties mogelijk zijn. Er worden al wel experimentele transplantaties uitgevoerd met zenuwweefsel, foetaal hersenweefsel, en ook met stembanden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jarenlang was het transplanteren van grote stukken levende huid en bot onmogelijk vanwege afstotingsverschijnselen. Maar nieuwe medicijnen onderdrukken de afweer zo effectief dat al met succes handen en een enkel strottenhoofd met stembanden zijn getransplanteerd.
Amadea
11 jaar geleden
Op dit moment is het nog geen 'gewoonte' om stembanden te doneren, ook zou het heel moeilijk zijn om in de toekomst te gaan doen, de stembanden is namelijk weefsel en niet het enigste wat je nodig om 'geluid te produceren' je hebt namelijk ook nog bepaalde spieren en kraakbeen nodig.

Wel kan er na laryngectomie (Verwijderen van de Larynx & het strottenhoofd) bijvoorbeeld vanwege kanker een apparaatje aan worden gebracht waardoor de functie van stemplooien overgenomen worden. Hiermee kunnen zoemende geluiden worden gemaakt.

Je zal nadat een stemband gedoneert is nooit precies dezelfde stem hebben omdat dat ook licht aan de spieren, luchtgebruik, roken etc. Wel kan er bepaald worden of de stem hoog (korte stembanden) of laag (lange stembanden) is.