Ik heb het gevoel dat het niet uitmaakt of ik 4 uur of 7 uur slaap. Ik blijf even moe. Waarom? En kan ik dit verhelpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Misschien slaap je niet goed genoeg. Je kunt beter iets te kort goed slapen, dan te lang slecht slapen - van dat laatste word je alleen maar brakker. Probeer eerst een goed ritme te ontwikkelen: elke dag op dezelfde tijd opstaan en naar bed. Minimaal een uur voor je gaat slapen tv en computer en iPhone etc. uit, geen koffie of cola drinken. Je kunt proberen of kruidenthee een gunstig effect heeft (er zijn speciale ontspannings- en slaapmixen, kijk bij de drogist). Zorg dat je kamer fris is: frisse lucht, niet te warm, liefst een raampje open of een ventilatiesysteem in je raam. Is je matras goed? En je kussen? Lig je lekker? Als je naar bed gaat en gaat liggen, kun je dan een tijdje rustig blijven liggen, of ga je gelijk woelen? Als je niet goed ligt, overweeg dan een ander kussen (hoger, lager, harder, zachter, of een speciaal kussen met zo'n nekholte of een kussen voor zijslapers) of een andere matras (laat je dan adviseren bij een goede beddenzaak). Heb je koude voeten? Probeer dan of een kruik helpt. Soms kan een warme douche voor het slapen gaan ook goed werken. Mocht dit alles niet werken, overleg dan eens met je huisarts. Slaap lekker!

Misschien heb je wel een ziekte, bijv. de ziekte van Pfeifer. Laat eens bloedprikken bij je huisarts dan kun je zien of dat het geval is

Er zijn vele onderzoeken geweest naar slaap, wanneer dit het best uitgevoerd kan worden en hoe lang. In mijn bron staat een soort van overzicht. Het besten is van 23:00 tot 7:00. Echter kan ik u ook adviseren om na 20:00 niet meer te eten, en te zorgen dat u genoeg lichamelijk beweging heeft gehad op een dag. Persoonlijk advies: Ik werk op vrijdag en zaterdag van 20:00 t/m 5:00, mijn slaap patroon is daarom heel lastig, ik sta vrijdag gewoon om 7:00 op en trek dan 22uur door tot 5uur. Rond 6uur slaap ik pas en sta dan rond 13:00 op. Mijn slaappatroon is nu erg door de war, maar door op zondag gewoon weer om 23:00 me bed in te stappen val ik toch elke keer weer in slaap.

Kan ik uit deze vraagstelling opmaken dat er onregelmatig wordt geslapen? Slapen werkt niet hetzelfde als sparen. Het is niet zo dat als je de ene dag maar 5 uur slaapt en de volgende dag 9 uur dat je het dan 'in kunt halen'. Nee, dan heb je nog steeds 1 dag tekort geslapen. Je kunt geen tegoed opbouwen of achteraf een storting doen om je slaapsaldo weer op te krikken. Het enige wat werkt is regelmatig slapen. Probeer elke dag minimaal je benodigde hoeveelheid slaap te pakken, dit ligt bij de meeste mensen tussen de 6 en 8 uur slaap per dag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100