Ik heb een rontgenfoto laten maken van mijn handen bij een dierenarts waar ik stage loop. Is dit schadelijk? Ook al was het eenmalig?

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet schadelijker dan een röntgenfoto bij een arts, in ieder geval. Röntgenstraling is vanzelfsprekend niet gezond, maar één foto heeft een zeer beperkt effect op je gezondheid. Ik ga er van uit dat het apparaat van de dierenarts gekeurd is en aan alle normen voldoet. Als de foto gelukt is (dus niet "overbelicht" is), dan heb je de normale dosis gekregen die je bij zo'n foto bij een arts had gekregen. Zelf heb ik 4 keer foto's van mijn hand of arm laten maken i.v.m. botbreuken, en ik heb geen schade hierdoor opgelopen. Dus één keer een onnodige foto kan beslist geen kwaad. Wees gerust!!!

Op zich zijn rontgenstralen nooit goed voor een mens. Het stapelt zich op dus hoe vaker je eraan wordt blootgesteld hoe schadelijker. Een keer zo´n foto maken kan geen kwaad,maar pas er wel mee op! Je kunt beter alleen straling oplopen als het echt moet

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100