Mag ik als therapeut lichttherapie inzetten als een behandeling?

In mijn massage praktijk krijg ik veel mensen die last hebben van een winterdip.
Ik vroeg me af of ik deze mensen naast een massage mag behandelen met lichttherapie of dat alleen artsen in het ziekenhuis dit mogen.

PS. Ik raad mijn klanten momenteel aan om zelf een lamp aan te schaffen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou denken dat dat geen probleem is. het is geen medische handeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn niet alleen artsen in ziekenhuizen die dit mogen, het gebeurt ook in psychologische instellingen. Maar het zijn dan wel altijd gediplomeerde psychologen die de therapie aanbieden, die ook kunnen inschatten of lichttherapie zinvol is omdat het inderdaad een seizoensgebonden depressie is of dat iemand een ander probleem heeft dat op een andere manier behandeld moet worden, en of er contra-indicaties zijn.
Maar goed, dat is dan ook een behandeling waarvoor iemand meestal al door de huisarts doorverwezen is, dat is natuurlijk wat anders dan iemand wiens klachten te weinig zijn om echt al onder seizoensgebonden depressie te vallen; heel veel mensen hebben natuurlijk in lichtere mate last en dan wordt het aangeraden om zelf een lichttherapielamp aan te schaffen, in dat geval lijkt me dat het hetzelfde is of ze nou zelf een kopen of bij jou het krijgen. Maar hoe het officieel zit, weet ik niet.

Het beste antwoord

Ik vindt dat je je dan op gevaarlijk terrein begeeft, misschien heeft de depressie wel een andere oorzaak dan de klant aan jou verteld. Laat medische zaken altijd aan een specialist over.
Je kunt de klanten natuurlijk wel vertellen dat je goede verhalen over lichttherapie hebt gehoord en dat de apparaten tegenwoordig ook voor thuisgebruik te koop zijn, maar laat het echte advies aan een arts over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1