Onder mensen kennen we het Down-syndroom ('mongooltjes'). Kent de dierenwereld ook een soortgelijk fenomeen?

Zo ja, kan je dat herkennen aan uiterlijke kenmerken aan dat dier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet echt gepast om 'mongooltjes' te gebruiken in je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad In 1965 (dus al meer dan 35 jaar geleden) heeft de regering van Mongolië aan de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) verzocht om de naam van hun inwoners niet in verband te brengen met de handicap die wordt veroorzaakt door Trisomie 21.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn er genoeg mensen die niet weten wat het syndroom van down is, maar de term mongooltje wel kennen. Dus dan is het wel handig dat de vraagsteller deze term erbij gebruikt, voor de mensen die anders niet weten waar het over gaat. En het is tussen haakjes en aanhalingstekens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, Fynnya. Jij snapt het...

Het beste antwoord

Bij dieren komt het syndroom van Down echt maar heel zelden voor. Syndroom van Down is de naam voor mensen die geboren worden met een afwijking in het 21e chromosoom.
Bij mensen met het syndroom van Down bestaat het erfelijke materiaal van het 21ste chromosoom niet in tweevoud, maar in drievoud. Het gevolg is een verstandelijke handicap en de bekende, afwijkende gelaatstrekken. (en vaak
* korte armen en benen
* korte brede handen
* kleine kromme pinken
* een doorgetrokken handlijn dwars over de hand heen
* scheefstaande ogen
* een extra huidplooi over de binnenste ooghoeken
* witte vlekjes aan de rand van de iris
(dat is het gekleurde gedeelte van de ogen)
de zogenaamde Brushfield Spots
* kleine vaak asymmetrische oren
* een kleine mond in verhouding met de tong
* ruimte tussen de eerste en tweede teen

Bij de mens en de meeste diersoorten is het hebben van chromosomen in drievoud al voor de geboorte of kort daarna dodelijk. Wat dat betreft is het syndroom van Down echt een uitzondering. Mensen met het syndroom van Down worden meestal minder oud, maar hebben nog een redelijke levensverwachting. Dieren niet; een dier met een verdriedubbeld chromosoom (met uitzondering van de geslachtschromosomen) sterft kort voor of na de geboorte.
Voor zover bekend zijn er slechts twee dieren in de geschiedenis geweest die het Downsyndroom leken te hebben: een chimpansee en een orang-oetan, beiden met een verdriedubbeling van het 22ste chromosoom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, ik heb wel eens een aapje gezien met kenmerken van het downsyndroom in een dierentuin.
Maar dat is een uitzondering. Dieren met chromosoomafwijkingen redden het meestal niet is de vrije natuur....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens bij deze link. Daaruit blijkt ook dat dieren een soort van syndroom van down kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeievraag wil nog niet Goeiebron zeggen...
Het syndroom van Down is een mens gerelateerde afwijking.

De symptomen die men tegenkomt in het Down syndroom zijn zeker wel eens aangetroffen bij dieren. Bij katten komt dit soms wel eens voor. Dit lijkt dan of ze inderdaad een mongooltje zijn. Je kunt dit herkennen aan niet goed kunnen lopen, niet zindelijk worden en een trage reactie. Als deze katten 1 jaar oud worden is het veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet er alleen steeds minder. Ik heb het idee dat er door voortschreidende medische kennis steeds meer zwangerschappen onderbroken worden als blijkt dat de vracht aan het syndroom van down lijdt.

Toegevoegd na 44 seconden:
vracht=vrucht