wat gebeurt er als je slaapt met een volle maag? Zet je lichaam het om naar vet? Is het drinken van bruiswater na een maaltijd goed voor de vertering

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (2)

Je metabolisme (stofwisseling) staat tijdens je slaap op een standaard laag pitje. Dat houdt in, dat wanneer je met volle maag gaat slapen, je lichaam dus heel langzaam werkt, en langzaam je eten verteert en opneemt. Niet alles wordt omgezet naar vet. Wat je lichaam nodig heeft, neemt het op, wat niet nodig is wordt omgezet in vet (reserve's noemen we het).

Het drinken van bruiswater na een maaltijd vult je maag alleen maar nog meer, zodat je een vreselijk vol gevoel kunt krijgen. Het helpt niet om je eten sneller te verteren. Hiervoor kun je beter een toetje nemen, wat suikers bevat.

Je lichaam heeft energie nodig om het eten te verteren, door de suikers van het toetje heeft je lichaam wat hulp hierbij. Al het verbruik van die energie, voel je meestal een half uurtje na het eten, dan wordt je meestal wel eens wat duf of roezig. Dit komt door het hoge energieverbruik.

Je eten, na het toetje, even laten zakken, en dan een stevige wandeling maken, helpt beter om je eten te verteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had het niet beter kunnen zeggen ;-) +
Als de energiebalans in evenwicht is, gerekend per etmaal, worden energieleverende voedingsstoffen (eiwitten, koolhydraten en vetten) niet in lichaamsvet omgezet maar als bouw- en brandstof gebruikt. De tijdstippen waarop je eet doen er niet toe. Wat niet direct nodig is aan bouw- en brandstof wordt in de vorm van glycogeen als direct beschikbare brandstofvoorraad opgeslagen in de lever en de spieren.

Koolzuurhoudende dranken belemmeren de spijsvertering. Koolzuurgas zorgt voor onrust in het maag-darmkanaal en verstoort de werking van vooral eiwitsplitsende enzymen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Correct!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, iemand moet het vuile werk doen. :-)