Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kun je met een rughernia schaatsen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een rughernia kan is een verzamelnaam van klachten. Als je spieren in de rug zeer doen spreekt men vaak over een rughernia. Dan kun je met warm inpakken en voorzichtig bewegen zonder risico schaatsen. Of het prettig is, is dan de vraag. Als je hernia nuclei pulposi hebt (problemen met de tussenwervelschijf met ingeklemde zenuwen) dan moet je niet gaan schaatsen.

Alles kan, afhankelijk van je klachten natuurlijk. Maar ik zou toch een beetje voorzichtig zijn. Het schaatsen op zich is een vloeiende beweging, maar als je valt, kun je gekke klappers maken. Ik zou zeggen dat het erg afhangt van je klachten. Een rughernia op zich zegt weinig, er zijn mensen met een driedubbele hernia bij wie dat met toeval wordt ontdekt en die er geen klachten van hebben, en mensen met een milde hernia die erg veel pijn hebben. Zoals geldt bij bijna elke aandoening die pijn geeft: bewegen is goed, maar op geleide van de pijn. Ik denk dat het schaatsen op zich best een goede beweging is voor je rug eigenlijk, maar zou dus oppassen als je onverwachte bewegingen moet maken bij scheuren in het ijs of andere onregelmatigheden. Toegevoegd na 1 minuut: Oh, en als je uitvalsverschijnselen hebt zou ik sowieso niet gaan schaatsen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen dat wel op z'n klompen aanvoelt.

Met een rughernia kun je het best proberen normale bewegingen te blijven doen maar schaatsen is niet een normale beweging dus ik zou niet gaan schaatsen.

Bronnen:
http://www.kiesbeter.nl/medische-informati...

Of je kan schaatsen? , dat kan je zelf het beste beoordelen,als jij je eerste rondje doet en je vergaat v/d pijn, laat je het van zelf wel,heb je weinig last?doe rustig aan,en maak lekker plezier.

Wanneer men schaatst (ik spreek uit 7 jaar lange ervaring) Gaat men (on-/bewust) door de knieen, zodat we niet vallen. Je zult dus altijd last krijgen, of in ieder geval schade toebrengen. Mijn advies: Vraag het je huisarts in ieder geval voordat je het probeert. Bij schaatsten gebruik je je rug veel te veel onopgemerkt. overleg!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100