Kan je doof worden voor je eigen piep?

Ik heb al een paar jaar een piep in m'n oor. De piep is heel hoog. Aangezien oudere mensen vaak geen heel hoge geluiden meer kunnen horen (zoals de eens populaire hoge ringtoon, onhoorbaar door je leraren!) vroeg ik me af of je zo doof kunt worden voor hoge geluiden dat je die piep ook niet meer hoort.

Toegevoegd na 45 seconden:
die piep= die piep in je oren

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, zo werkt het niet. Juist doordat een bepaald gebied doof is of minder kan horen ontstaat deze piep. Deze piep is niet echt maar word gesimuleerd door de hersens. Die willen het verloren geluidsgebied compenseren maar doen dit eigenlijk te goed waardoor er een piep of ander geluid kan ontstaan. En waarschijnlijk gaat de ruis / piep nooit meer weg. Mee leren leven dus. Erger voorkomen kan door het gehoor zo min mogelijk te (over) belasten.
Verder kan de piep erger worden bij vermoeidheid, stres etc. Op tijd naar bed dus en je niet te druk maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen kunnen er echt gek van worden schijnt. Het komt dan ook voor in verschillen geluidssterktes...
Die piep kun je idd hoger horen dan je daadwerkelijk kan horen omdat je hem niet echt hoort... Dat lijkt zo.
Deze aandoening heet trouwens 'tinnitus'.
Ik heb het ook maar kan er redelijk goed mee omgaan. Afleiding is zeker goed... Of een zacht muziekje..