Welke spier gaat van je onderrug naar je bil?

En vooral: wat kan ik doen als die 'verkeerd geschoten' is?
Gisterenmiddag liet ik mijn hond uit en tijdens die wandeling schoot er ineens een hevige pijn in de bovenkant van mijn bil - op de grens van mijn rug. Ik liep normaal, had dus geen onverwachte of abnormale beweging gemaakt, maar nu stond ik krom van de pijn. Ik kon mijn been niet meer voor- of achteruit zetten en moest stil blijven staan. Voorzichtig heb ik mijn rug gerecht en toen dat was gelukt, ben ik doorgelopen. Dat kostte heel even moeite, maar ik dacht 'ik moet normaal blijven lopen, anders wordt het alleen maar erger'. Toen ging het wel weer. 's Avonds schoot het er echter weer in.

Vanmorgen had ik er geen last meer van, al 'zeurde' het nog wel een beetje. En vanavond is het weer helemaal mis gegaan. Precies hetzelfde als gisterenmiddag, alleen lukte het niet zo snel om rechtop te staan en lopen gaat nu nergens over. Inmiddels zit de pijn ook op mijn stuitje. Ik weet niet hoe ik moet zitten, staan, hangen. Heb al 4 paracetamollen en 2 diclofenacs op, maar ik krijg het niet onderdrukt. Heb ik misschien toch de afgelopen dagen iets verkeerd gedaan? Hoe kan dit nou zomaar ineens gebeuren, en hoe kom ik de nacht door???

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fysiotherapeut bellen. Op de website van je zorgverzekeraar kan je vinden wie er in je buurt zit. Mocht dat om wat voor reden niet lukken: probeer te strekken: been naar borst trekken en vasthouden? Ik ben zelf geen fysiotherapeut dus ik kan eigenlijk niet zulk nuttig advies geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Ik had dat al geprobeerd (strekken)d en lukt wel redelijk, maar zodra ik weer in normale houding ben is de pijn ook direct weer terug.

Het beste antwoord

Klinkt als spit en dat is gewoon een rugspier:

Spit is heftige pijn in de onderrug (tussen de onderste ribben en billen). Dit wordt veroorzaakt door verkramping van de rugspieren. Vaak trekt de pijn ook door naar de bovenbenen. Spit is de meest voorkomende en minst ernstige vorm van lage pijn in de rug. De medische naam voor spit is lumbago. Dat betekent pijn in de lendenen.

Hoe krijg je spit?
Door een snelle beweging of door plotseling overeind komen na lang bukken, kun je opeens spit krijgen. Ook kan het zijn dat je langzaam steeds meer pijn in je onderrug krijgt, tot het niet meer gaat en te pijnlijk wordt.

Spit kan het gevolg zijn van zwaar lichamelijk werk of juist heel veel zittend werk in een slechte houding. Als daarbij nog eens stress komt (bijvoorbeeld door hoge werkdruk) wordt de kans op spit groter.

In beweging blijven
Soms verdwijnt spit vanzelf binnen enkele dagen, soms kan het een paar weken duren voordat het over is. Je kunt echter zelf het nodige doen om te zorgen dat de pijn minder wordt.

Blijf bewegen! Door de pijn ben je geneigd stil te gaan zitten, maar dat is niet goed. Je spieren worden stijf en de pijn wordt nog erger. Het is aangetoond dat mensen die blijven bewegen sneller van hun spit af zijn, dan degenen die in bed gaan liggen.
Draai niet met je onderrug. Bijvoorbeeld bij het opstaan uit bed, rol je eerst op je zij, dan doe je liggend de benen over de rand en daarna druk je jezelf met de armen zijwaarts omhoog.
Verander vaak van houding.
Maak geen plotselinge bewegingen.
Vermijd de eerste tijd bukken en (zwaar) tillen.
Houd je onderrug warm. Een warme douche, kruik of infrarood lamp kunnen de pijn verlichten.
Liggen met een kussen onder je knieën kan in bed helpen tegen de rugpijn.
Pijnstillers of spierverslappende middelen kunnen helpen de rug wat te ontspannen, waardoor bewegen gemakkelijker wordt. Denk aan paracetamol, diclofenac, ibuprofen of naproxen.
Je kunt ook zogenaamde spierwrijfmiddelen op de huid doen om de pijn te verlichten. Ze zijn verwarmend, pijnstillend, pijnafleidend, ontstekingsremmend of een combinatie daarvan.
Vraag eerst advies aan de huisarts bij twijfel over te gebruiken (genees)middelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Pelle, ook voor de tips! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spit is volgens mij geen medische diagnose, maar een omschrijving van een aantal symptomen. Voor de rest ben ik het met je adviezen wel eens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb vooral het "Blijf bewegen!" ter harte genomen :)
Extra wandelingetje met de hond, onnodig de trap op en af, flaptop op het aanrecht en staand gewerkt ipv zittend, veel gefietst ook ..tot nu toe gaat het goed. Alleen stofzuigen lukt niet echt - op de een of andere manier is mijn houding dan niet goed. Maar verder geen klachten meer en dus ook geen pijnstillers meer nodig gehad. Nogmaals heel erg bedankt! +10

Andere antwoorden (2)

Hier is geen sprake van een spier die 'verkeerd schiet' . Omdat spieren dat niet doen. Bovendien lopen er geen spieren van je rug tot op je bil. Je rugspieren eindigen op het heiligbeen en bekken, en daar beginnen weer andere spieren die wel over je bil lopen.
De meest waarschijnlijke oorzaak van je huidige acute rugklachten zijn, A een tussenwervelschijf die wat uitstulpt (hoeft niet echt een hernia te zijn). B Je heligbeengewricht (SI gewricht) C of een facetgewrichtje ( een van de kleine gewrichtjes tussen de wervels). Ik gok op A. Blijf lopen en bewegen en provoceer de pijn niet te veel door te bukken en te tillen etc. Als het onhoudbaar wordt kan een spierverslapper samen met pijnstiller helpen. (Diazepam 5mg) van die spierverslapper wordt je suffig en je mag er niet mee rijden. Gaat het met een aantal dagen niet beter, dan naar de manueeltherapeut gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De min is niet van mij, maar ik vind het wel een beetje vreemd dat je een spierverslapper noemt als mogelijk hulpmiddel tegen de pijn, terwijl je als oorzaak 3 andere mogelijkheden noemt die niets met spieren te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap je reactie, maar als mensen door de pijn krom en scheef binnenkomen lopen dan staan hun spieren vaak dermate in een defence musculaire dat ze nauwelijks meer rechtop komen. De manueel therapeut kan dan vaak ook weinig beginnen. Die spierspanning is weliswaar secundair maar vaak het meest hinderlijk en pijnlijk. Gedurende 2 of 3 dagen een beetje verslappen helpt dit patroon doorbreken als iemand werkelijk krom staat van de spanning en de pijn. Die spanning ontstaat ook door bewegingsangst waardoor de spieren iemand als het ware gewoon vastzetten. De diazepam is zeker geen standaard, maar al naar gelang de situatie wel een middel dat zinvol kan zijn.
Dat is de grote bilspier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Moolkeesje. Kort maar krachtig :) +