Mijn verstandskies steekt zo'n 4mm boven de rest van mijn kiezen uit, is dit normaal?

Het lijkt alsof hij er vanzelf uit groeit, is dat mogenlijk? Hij zit wel recht.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
4.2K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je in je kaak niet voldoende ruimte voor je verstandskies. Als hij niet netjes naast je andere kiezen past, zal hij ergens anders heen gaan. Hij gaat dan je andere kiezen opzij drukken, of zelf ruimte zoeken door er schuin achter te gaan staan (wat waarschijnlijk is wat jij nu ziet) of door naar binnen te groeien.

Hij zal er niet uit groeien, maar hij kan wel je andere kiezen en tanden op den duur scheef gaan drukken als je echt te weinig ruimte hebt. En als het kauwvlak veel hoger zit dan de andere kiezen, kun je door de scheve belasting ook last krijgen van je kaakgewrichten of de spieren daar omheen. Vraag je tandarts eens om ernaar te kijken. Als moderne mens hebben we heel vaak amper genoeg ruimte voor al onze kiezen. Er zijn allerhande theorieën in omloop om dat kleiner worden van de kaken te verklaren, maar in de praktijk heb je natuurlijk veel meer aan een tandarts of kaakchirurg met het benodigde instrumentarium wanneer je hier last van hebt.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik lees hier ( http://www.tandartsencombinatie.nl/het-gebit/de-verstandskies ) trouwens net dat uit onderzoek is gebleken dat verstandskiezen niet de andere tanden scheef drukken wanneer zij onvoldoende ruimte hebben, maar gewoon niet of onvolledig door komen. Ik heb me altijd laten vertellen dat dit anders in elkaar zat.

Maar dat je verstandskies een beetje hoger staat, kan natuurlijk wel te maken hebben met de plaats van de kies in je kaak of met de manier waarop die doorkomt.

Je schrijft in de reactie dat deze kies groter lijkt te zijn dan je andere kiezen. Dat kan: de verstandskiezen zijn gemiddeld gezien groter dan je andere kiezen. Dat zou dus ook een reden kunnen zijn dat hij hoger lijkt te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij lijkt aardig recht te zitten maar lijkt stukken groter dan de andere 3 (heb ik r 10 jaar terug uit laten halen) en bij het doorkomen veel last van oorpijn gehad. Kan mijn ziek zijn de oorzaak zijn van de eritatie aan mijn kies?