Vanaf welke leeftijd zelfstandig dokters afspraken maken?

Ik ben een meisje van 13 en heb volgens mij een depressie (al langer dan een half jaar) en ik wil zonder dat mijn ouders het weten naar de dokter gaan voor behandeling/antidepressiva. Kan ik dit doen (in België)?

Toegevoegd na 20 uur:
Ik heb mijn moeder er al eerder over vertelt en ze nam mij totaal niet serieus, dus dat is waarom.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Waarom wil je niet dat je ouders weten dat je je rot voelt ?
Ritsuka
8 jaar geleden
Dit kun je het beste toch jet je ouders bespreken, die maken zich ook zorgen om je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je ouders zijn de aangewezen personen om je hulp te bieden, ook kunnen zij je ondersteunen tijdens moeilijke tijden. In Nederland kun je nu al zelf zonder ouders naar je huisarts, de arts verteld je ouders niet dat je daar geweest bent. Ik denk dat je hiervoor het beste even naar de praktijk kunt bellen en vragen hoe dat in België gaat. Ik denk niet veel anders dan in Nederland.

Antwoorden (1)

Dokters hebben een geheimhouding, maar je bent minderjarig.
Een vriend van me ging naar de psychiator en die mocht vanaf z'n zestiende beslissen of de ouders het gesprekstof mochten weten of niet.

En als je anti- d wilt halen moet je eerst naar een psycholoog die je naar een psychiator stuurt en die je eerst willen testen. Dus je ouders komen er wel achter...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Een minderjarige mag geen antidepressiva ivm bijwerkingen (mn suicidaliteit).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna iedereen die ik ken slikt anti-d's dus dat klopt denk ik niet helemaal.