Wat gebeurt er bij een scheidingsrechtzaak met de kinderen?

Morgen is er de officiele rechtszaak van de scheiding van ouders van een vriendin, en zij moet daarbij zijn. De rechter heeft aangegeven dat hij ook even met haar alleen wil praten, wat kan zij hierbij verwachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Afhankelijk van de leeftijd van kinderen van scheidende ouders wordt hun mening ook meegenomen in hoe het verder zal gaan met bijvoorbeeld dingen als bij wie ze wonen, hoe de omgang is met de andere ouder, school, enz.
De rechter zal dus waarschijnlijk haar mening willen weten in deze dingen.

Omdat het morgen al is is het waarschijnlijk het snelst, en meest betrouwbaar, om haar deze link te geven: http://www.echtscheiding.nl/kinderen/ouderschapsplan.

Deze website geeft informatie aan scheidende echtparen, maar dit stuk gaat over het ouderschapsplan, en legt uit welke dingen daarin behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rechter wil weten wat het kind ervan denkt: voelt ze zich prettiger bij mama of bij papa? Waar wil ze zelf wonen? Kinderen vanaf twaalf jaar hebben spreekrecht. Soms ook verloopt de omgangsregeling daarna helemaal niet goed.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ouder-en-gezin/65080-omgangsregeling-wanneer-het-kind-niet-wil.html
Dan zal er opnieuw naar de rechtbank gegaan moeten worden. Om dat te voorkomen, zal de rechter heel duidelijk vragen wat jouw vriendin wil.