Kunnen hormonen je een gevoel geven van stress/ onrust? en kan je je daarop laten testen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Ik neem haast aan dat je het hier over de vrouwelijke hormonen hebt? Dat kan inderdaad, dan denk je vooral aan premenstrueel syndroom (kort lontje, etc.) of de overgang.

Bij stress (lichamelijk of geestelijk) wordt meer cortisol gemaakt, een stresshormoon. Eigenlijk bedoeld om (zoals dat in de oudheid nodig was) snel te kunnen vluchten, vechten, etc.
Bij chronische stress (psychisch of lichamelijk), blijft cortisol te hoog, met vervelende consequenties. Vaak weet je zelf wel of stress de oorzaak is van klachten.

Daarnaast kunnen ook schildklierproblemen, een te hoog of te laag niveau van schildklierhormonen stress en onrust geven. Met name een te hoog niveau aan schildklierhormoon (hyperthyreoïdie) geeft nervositeit, onrust klachten.

Hormoonproblemen zijn meestal wel aantoonbaar in het bloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Nou en of.
Hormonen kunnen allerlei gemoedstoestanden teweegbrengen bij een mens.
Denk maar eens aan de overgang bij vrouwen: Sommige vrouwen hebben zo'n last van de hormoonschommelingen dat ze zichzelf niet meer herkennen.

De aanwezigheid van hormonen in je lichaam kun je inderdaad laten testen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om stress bij mensen en dieren te laten testen kun je eenvoudig het cortisolgehalte van het bloed meten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jazeker, ik heb het heel erg/gehad soms heb ik het nog wel..
Je verandert helemaal van binnen als je hormonen gaan werken..
ik vergelijk het altijd als ik met vrienden een mooi meisje zien, moe je zien hoe die hormonen door je lichaam heen gieren..
we zouden elkaar vermoorden als we de kans kregen haha!

Nee maar het is heel vervelend als je stress onrust in je lichaam hebt door omdat je hormonen aan het gieren zijn.
Maar je verandert er wel door, en je krijgt nu echt je eigen persoonlijkheid..
Laten testen zal wel kunnen denk ik maar waarom zal je dat doen..
Je kan de stress ook omzetten in goeie stress, en genieten dat je hormonen zo gieren door je lichaam heen.
Het geeft een extra energie die je nodig hebt..

Dus geniet ervan nu je het nog hebt ahaha!