Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een ontstoken oog ernstig?

Hai, ik heb eergisteren iets in mijn oog gekregen en in de nacht begon het te branden en te tranen en het is een beetje rood. Er zit niks in mijn oog zover ik kan zijn maar mijn vraag is moet ik naar de huisarts of gaat dit vanzelf over ik kan wel nog gewoon prima zien

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
2 jaar geleden
Bel voor de zekerheid even voor advies

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Doorgaans niet. Maar dat neemt niet weg dat u voor alle zekerheid toch beter even de huisarts kunt bezoeken.

De Thuisarts zegt:
• Een oogontsteking komt meestal door een verkoudheidsvirus, minder vaak door een bacterie.
• Uw oog is rood en er kan slijm of pus in uw oog zitten.
• Maak het oog een paar keer per dag schoon met kraanwater.
• Draag geen contactlenzen.
• Voorkom besmetting van uw andere oog en andere mensen. Was regelmatig uw handen en wrijf niet in uw ogen. Gebruik aparte handdoeken voor uzelf.
• Meestal gaat een oogontsteking binnen 1 tot 2 weken vanzelf over.
• Antibiotica zijn meestal niet zinvol. Ze kunnen irritatie in het oog en een allergische reactie geven.
.
De ontsteking kan ook wijzen op een glaucoom, keratitis of iritis. Dan is een bezoek aan de oogarts zeker vereist:
https://en.wikipedia.org/wiki/Conjunctivitis
(Lees meer...)
Toegevoegd op 06 maart 2022 08:48: tekst
SimonV
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding