Klopt het dat meer kinderen eczeem krijgen?

Zo ja, hoe komt dat. Ik heb gehoord van een kinder leidster dat ze steeds meer kinderen ziet met eczeem hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Eczeem is een bij kinderen veel voorkomende ontsteking van de huid. Ongeveer 20% van de kinderen in Nederland en Belgie heeft er tijdens de kinderleeftijd kortere of langere tijd last van. De meest opvallende verschijnselen zijn roodheid en schilfering van de huid en vooral: jeuk!
De aandoening is ‘aangeboren’: dat wel zeggen dat de aanleg voor eczeem al bij de geboorte aanwezig is. De ernst waarmee eczeem bij een kind zal optreden is echter niet alleen afhankelijk van aanleg: ook andere factoren zoals voeding, huisstof en huidverzorging kunnen een rol spelen bij eczeemklachten.

wel schijnt dat het meer voorkomt bij kinderen van hoogopgeleide
WENEN - Irriterende huidaandoeningen zoals eczeem komen vaker voor bij kinderen van hoogopgeleiden dan bij kinderen uit lager geschoolde gezinnen. Aldus Oostenrijkse onderzoekers van de Medical University of Vienna.

Meer eczeem bij kinderen hoogopgeleiden
WENEN - Irriterende huidaandoeningen zoals eczeem komen vaker voor bij kinderen van hoogopgeleiden dan bij kinderen uit lager geschoolde gezinnen. Aldus Oostenrijkse onderzoekers van de Medical University of Vienna.
Voor dit onderzoek werden de gegevens van 24.000 Oostenrijkse kinderen bestudeerd. Volgens de onderzoekers heeft een op de vijf kinderen tussen 6 en 14 jaar last van atopisch eczeem. Maar kinderen van hoogopgeleide ouders hebben gemiddeld 30 procent meer kans op deze aandoening. Vooral de moeders opleiding speelt hierbij een rol.

De reden hiervoor is volgens de onderzoekers dat meer opleiding zorgt dat ouders zich meer bewust zijn van het bestaan van ziekten. Zij zullen dus ook eerder naar de dokter gaan. Er werd ook meer eczeem gemeld bij meisjes, omdat een huidziekte vanwege het schoonheidsideaal als storender wordt ervaren bij meisjes dan bij jongens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt geweten aan de toevoegingen aan ons voedsel, dat we vaak in de supermarkt kopen.
Maar ook aan luchtvervuiling.

Ik weet wel, uit het werken in de gezondheidszorg, dat voedselallergieen toenemen, en dat mensen die E nummers, die op de verpakkingen staan, soms niet meer mogen nemen, en meer onbewerkte zaken moeten eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft het te maken met een overdreven aandacht voor hygiene. Mensen die nu kinderen krijgen zijn vaak opgevoed met chloordoekjes en desinfecterende zepen en dat soort dingen.
Te vaak wassen en douchen.
En met centrale verwarming.
Daarmee verdwijnt de natuurlijke weerstand.
Die verminderde weerstand wordt doorgegeven aan volgende generaties.

Zie de twee bronnen:

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/94/Eczeem/article/detail/24567/2008/01/01/Een-op-tien-kinderen-heeft-last-van-jeuk.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eczeem is er in twee soorten die het meest voorkomen. Het constitutionele eczeem (aangeboren), dit komt van binnenuit, en het contacteczeem. ( soort allergie tegen een bep. stof).

Het constitutionele eczeem zit er al in doordat het bijv. in de familie al voorkomt, erfelijk dus. Het breekt uit doordat de huid droog wordt. Meestal in de winter steekt het de kop op vanwege de droge lucht in huis (CV) het lang douchen onder een te warme douche en het koude weer.De huid droogt hierdoor uit en er ontstaat schilfering.
De natuurlijke bescherming v.d. huid vermindert en de jeuk/irritatie neemt toe.
Krabben kan weer wondjes veroorzeken en die kunnen geïnfecteerd raken door bacterieën( puistjes en natte plekken waar wondvocht uitkomt). De huid is ook gevoeliger voor schimmelinfecties en virusinfecties. Waterwratjes komen bij kinderen met eczeem veel vaker voor dan bij andere kinderen.

Contact eczeem komt van buitenaf, door stoffen waarmee je in aanraking komt. Door stofmijt, zeep, champoo ed
ontstaat het vaak. de huid wordt steeds ruwer en barst eerder en uiteindelijk wordt dit eczeem.
Steeds meer kinderen gebruiken al op jonge leeftijd cosmetica. Lotions, dagcreme, deodorants en make up producten bevatten meestal geurstoffen en conserveringsmiddelen.het aantal kinderen dat een contacteczeem ontwikkelt is in de afgelopen jaren verdubbeld.
Ook is bekend dat eczeem eenmaal aanwezig in het lichaam vaak verergert bij stress. Ik kan me dus goed voorstellen dat bij het drukke leven dat de kids tegenwoordig moeten leven het aantal eczeemproblemen sterk vermeerdert.
amc
13 jaar geleden
Veel oorzaak van deze aandoening ligt in het gebruik van allergene voeding, met name koemelk op te jonge leeftijd
- (babypoedermelk, zgn. opvolgmelk, kinderkwarkjes (Powerrrr!), -yoghurt, -drankjes),
- (kip/varkens)Vlees (kipnuggets, frikandel e.d.)
- En additieven (zgn. E-nrs)
die veel te vinden zijn in zogenaamd gemaksvoedsel.
Als je dan nog over gemak kunt spreken natuurlijk.

Tellen we hierbij op de door vele (reis)vaccinaties beïnvloede ouderlijke lichamen (hoogopgeleiden reizen meer en verder) en het door soms nodeloze vaccinaties (hoogopgeleiden zijn banger) geïrriteerde immuunsysteem van deze kindjes zelf, dan komen we uit bij constitutioneel of ander eczeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bovenstaande antwoorden zie ik al veel terug over de relatie tussen hard water en eczeem.

In mijn optiek is het toenemend aantal douche en-baduren een grote factor bij de constatering van meer eczeem bij kinderen.

In Engeland is het 'SWET' onderzoek uitgevoerd:

"Een hoog niveau aan zouten zoals calcium en magnesium die we vinden in hard water irriteert de huid. Een andere reden is dat je door de hardheid van het water meer zeep gebruikt voor het wassen van je kleding, deze kunnen de huid nog verder irriteren."

Meer info bij de bron hieronder...