Hoe komt het dat meisjes steeds eerder vrouwelijke vormen ontwikkelen?

Het valt me op dat meisjes op de basisschool al de vrouwelijke vormen ontwikkelen, dus borstvorming, heupen ontwikkelen. Hoe komt het dat meisjes eerder dus fysiologisch deze ontwikkeling in gaan, ten opzichte van (laten we zeggen) 10 jaar geleden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Voor zover dit al waar is, komt het vaak door de opvallendere, vrouwelijkere kleding die meiden dragen.

Verder is het zo dat meisjes uit zuidelijke landen vaak eerder secundaire geslachtskenmerken ontwikkelen. Zo hebben Marokkaanse meiden vaak al eerder borstgroei dan Nederlandse. Ook meiden die van de Antillen komen zijn er gemiddeld genomen eerder bij.

En dan nog: is dit wel echt zo? Misschien let je er nu meer op dan 10 jaar geleden? Ik herinner me nog goed dat bij mij in de zesde klas (30 jaar geleden) ook een heleboel meiden waren die al borsten en 'haartjes' hadden en een aantal waren ook al ongesteld. Een nichtje van mij was op haar tiende al ongesteld en begon borstjes te krijgen, ook 30 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed dit antwoord! Waar je op let dat valt je op! Mijn zus is al bijna 50 en werd ook met 11 ongesteld. Ik pas met 15 dus ook toen had je verschillen, net als nu. Meisjes beginnen gemiddeld 2 jaar eerder met hun puberteit dan jongens.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ga mijn klassefoto's van de basisschool er nog maar eens bij pakken. Het is mij vroeger nooit opgevallen. Ik kocht mijn eerste bh toen ik op de middelbare zat...Dus ik had ook het idee dat niemand op de basisschool al borsten enzo had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was misschien omdat je er zelf helemaal niet mee bezig was?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort met een BH. ;-)
(goeie naam en avatar om mensen op het verkeerde been te zetten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Toen ik meer dan 30 jaar geleden op de lagere school zat, kwam het ook al voor, alleen droegen wij meisjes toen nog 'kinderkleding' die niks verhullend was.
Dit wou je ook niet, vrouwelijkheid kwam op het voortgezet onderwijs en op de lagere school liep je met je sporttrui of wijde jurk en platte degelijke schoenen.

Andere antwoorden (1)

Voedsel speelt daarin een rol, maar tegenwoordig heb je ook kleding om dat te doen lijken, zoals push-up bh's. Die worden tegenwoordig steeds vroeger gedragen, want 'iets' hebben is op de basisschool natuurlijk al heel wat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heupen daarentegen ontwikkelen zich niet vroeger, dat lijkt alleen zo bij meisjes die wat steviger zijn gebouwd qua benen maar het geluk hebben dat ze wel een platte buik hebben.