Gloeiend hete thee op de huid boven mijn oog gekregen, wat te doen?

(Vraag maar niet hoe het gebeurd is. Onhandige move van mezelf).

Het doet heel zeer. Koud washandje breng gelijk verlichting. Als ik het eraf haalt brand het heel erg, met washandje niet. Maar zijn er nog meer tips?

Toegevoegd na 35 seconden:
Arm is ook rood, maar doet eigenlijk geen pijn. Oog wel heel erg.

11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oog zelf niet geraakt?
Snuffel
11 jaar geleden
Ik geloof van niet. Deed in een reflex mijn oog dicht. Heb net in de spiegel goed gekeken. Oog zelf is ongedeerd. Hoewel mijn ooghoek licht branderig voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10 minuten koelen is geen koud washandje erop maar onder stromend water! Juist dat had ervoor gezorgd dat het niet doorbrandt in de huid.
Snuffel
11 jaar geleden
Ik ga het alsnog doen. Dank.
Snuffel
11 jaar geleden
Tijd met mijn ogen dicht onder de kraan gehangen. Het lijkt of het inderdaad wat helpt tegen het branderige gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Arme Snuffel: een ongeluk zit in een klein (oog)hoekje....
Sterkte!!!
Snuffel
11 jaar geleden
Dank je. Ik ben gewoon niet zo handig. Vorige week ook al van de fiets gevallen. Ik ben er wel aan gewend, na 35 jaar ongelukjes.

Het beste antwoord

Eerste hulp bij verbranding
Als u zich toch verbrandt, is direct koelen het belangrijkste.

Houd de brandwond meteen onder koud tot lauw, zacht stromend water (kraan of douche). Doe dit minstens 5 minuten, maar liever langer, bijvoorbeeld 15 minuten. Het water koelt de huid af. Hierdoor beperkt u de schade. Pas wel op voor onderkoeling. Vooral kinderen en ouderen kunnen snel afkoelen. Gebruik daarom geen ijskoud water. En spoel bij kinderen alleen de wond en niet het hele lichaam. Als er geen stromend water is, gebruik dan natte lappen. Zelfs onderdompelen in een sloot is beter dan niets doen.
Laat kleding die aan de brandwond kleeft gewoon zitten en ga direct koelen. Als u de kleding lostrekt, gaat de huid nog verder kapot. Na het koelen kunt u de kleding die aan de wond blijft kleven door een arts laten verwijderen.
Raak de brandwond zo min mogelijk aan. Zo voorkomt u een infectie. Smeer geen zalf op de brandwond. Een droge, rode plek hoeft u niet te verbinden. Er hoeft ook geen pleister op.
Is de wond open of ziet u blaren? Dan kunt u de brandwond even afdekken zodat er geen vuil in kan komen. Neem hiervoor gaasverband, een schone theedoek of schoon laken. Houd het verband of doek nat, dan kleeft het minder snel aan de wond. Bel daarna de praktijk om af te spreken hoe het verder moet.
Wanneer contact opnemen?
Eerst koelen is het belangrijkste. Bekijk daarna hoe de wond eruit ziet, en bel dan de praktijk als:

de brandwond groter is dan de handpalm van degene die zich gebrand heeft;
er een vochtige, rode brandwond of blaar zit in het gezicht, op de handen of gewrichten, in de bilspleet of op de geslachtsdelen;
er een geelwitte, bruine, grijze of zwarte droge plek ontstaat die geen pijn doet;
een baby of kleuter een brandwond heeft;
u twijfelt of u contact op moet nemen.
Ga direct naar de eerste hulp van een ziekenhuis als uw neus, mond, keel, luchtpijp of longen verbrand kunnen zijn omdat u stoom of hete lucht heeft ingeademd.

Maak een afspraak om op de praktijk langs te komen als een grote blaar u in de weg zit. Ga er niet zelf in prikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Volgens mij is het een droge rode plek. Geen open wond of blaren tot nu toe. Bedankt voor je snelle antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec20/ch227/ch227d.html Lees dit even gaat over oogleden en brandwonden
Snuffel
11 jaar geleden
Oke. Bedankt
Snuffel
11 jaar geleden
t begint nu te kriebelen. Lijkt me een goed teken. Toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij niet, houd in de gaten.
Misschien kun je even overleggen met de huisartenpost. Ondat oogleden toch best gevoelige huid is.
Snuffel
11 jaar geleden
Ik dacht altijd kriebel = genezing. Maar even bellen kan geen kwaad. oke. Bedankt voor het meedenken. Toch bijzonder dat internet.
Snuffel
11 jaar geleden
Nou, het valt allemaal weer mee, het rode is al bijna weggetrokken. Bedankt voor je antwoord!