is het mogelijk om niet meer naar je eigen lichaam te kunnen keren bij diepe meditatie ? :(

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2K
Reddie
9 jaar geleden
Hoe kom je bij die flauwekul?
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoe weet je dat je uit je lichaam gaat?
Kun je makkelijk testen. Laat iemand een papiertje met een symbool bovenop een plafondlamp plakken, zonder dat jij kan zien wat het is.
Als je dan uit je lichaam treed, kan je zien wat er op staat en het later vertellen.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik zeg ook niet dat het wel of niet kan, ik stel alleen de vraag hoe je dit zeker kunt weten, en geef een voorbeeld hoe je dit zou kunnen meten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Een goede filosoof weet ook dat het onmogelijk is te bewijzen dat iets niet bestaat. Het ontbreken van bewijs dat iets niet bestaat is dus geen aanwijzing dat het wel bestaat.
kierkegaard47
9 jaar geleden
puur het feit dat je deze vraag stelt, lijkt me voldoende bewijs dat het je (nog) niet overkomen is, een geruststellende gedachte. Toch ? :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waterbron: Mensen met depersonalisatie kunnen het zo ervaren dat hun geest uit hun lichaam is getreden en dat gevoel kunnen ze jarenlang aaneengesloten hebben.
Of het daadwerkelijk zo is dat hun geest uit hun lichaam is getreden valt niet te bewijzen. Het tegendeel echter ook niet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Kijk, daar heb je hem weer, de bekende drogredenatie: "het tegendeel echter ook niet". Aangezien het tegendeel niet KAN worden bewezen, is deze bewering een bewering die simpelweg *altijd* waar is. Een bewering die *altijd* waar is, is daarmee nietszeggend, omdat je er geen enkele conclusie uit kunt trekken.

Antwoorden (4)

Het is (voor zover bekend) niet mogelijk je lichaam op welke manier dan ook te verlaten [*].   Daarom is de vraag of het onmogelijk kan zijn om naar je lichaam terug te keren een betekenisloze vraag.

[*]
Het is wel mogelijk er volledig van overtuigd te zijn dat je je lichaam hebt verlaten, maar dat is iets anders.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is beter niet te reageren op dit soort onderwerpen, dan tegen de vraagsteller te zeggen dat het een betekenisloze vraag is.
GV is bezig regels aan te passen, daar zou dit mooi in passen.
iedereen die hier een serieuze vraag stelt, vaak een zeer persoonlijke, heeft recht op een respectvol antwoord.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit IS een respectvol antwoord. Dingen ontkennen om maar in het huidige denkraam van de vraagsteller te blijven is juist niet respectvol. Door nieuwe inzichten aan te bieden help je vraagsteller meer dan door zulke inzichten te verzwijgen.
Nee, want je bént niet daadwerkelijk buiten je lichaam, je beleeft het slechts zo. "Niet terug kunnen keren" daarvan is dus net zoiets als "niet wakker worden uit een droom" of "niet terug kunnen keren uit een fantasievoorstelling". Iets wat je bewerkstelligt in je eigen gedachten, wat je doet met je eigen geest, kun je ook ongedaan maken. De werkelijkheid is aanwezig ook wanneer jij daar geen moeite voor doet; de toestand van mediteren is iets waarvoor je je moet inspannen (of ontspannen, maar in elk geval iets wat jij dóet). Zelfs wanneer je daar zó in op zou gaan dat je haast de werkelijkheid niet meer kunt onderscheiden, zou je op den duur dat puur door vermoeidheid niet meer vol kunnen houden en terugkeren naar de werkelijkheid. Je zou dan misschien eerst in slaap vallen en daarna weer wakker worden - in de werkelijkheid - maar je komt er altijd weer naar 'terug' met je gedachten, gewoon omdat dat er nu eenmaal IS.

Een uitzondering daarop zou een diepe psychose of waan kunnen zijn, maar laten we uitgaan van een gezonde situatie: bij meditatie heb jij de controle over je geest, dus zul je in een normale situatie en met een relatief gezonde geest niet ineens de werkelijkheid kwijtraken. En áls dat al zou gebeuren door middel van een psychose, dan nog ben je niet 'kwijt' ergens buiten je lichaam, maar gewoon aanwezig - alleen erg verward. En ook daarvan kom je - in een normale situatie - ooit weer terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie heldere uitleg, waardevol antwoord! +
Wat is de reden waarom jij dat denkt?
Ben je nog steeds uren per dag aan het mediteren ?
Als dat zo is kan je wel het idee krijgen dat je niet meer "van deze wereld bent", maar dat doe je je zelf aan.
We hebben het er al eerder over gehad: (ge-)misbruik meditatie niet om je leven te ontvluchten maar gebruik het om het beter aan te kunnen.
Wanneer je mediteert en diep mediteert kan je het gevoel hebben op een andere plek te zijn, maar uiteindelijk val je gewoon in slaap als je lang blijft mediteren en ben je in je lijf als je wakker wordt.
En als je daaraan twijfelt ga je maar eens met je blote voeten in het gras lopen/stampen, of aardeoefeningen doen, dan voel je je snel weer jezelf, in je lijf, hier op aarde dus.
Waar je ook hoort, anders zou je wel vleugels hebben.
Kristal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk dat je deze situatie goed hebt ingeschat.
Mediteren is een van de mogelijkheden tot innerlijke rust te komen.
Maar het mag geen vluchtplaats worden, als het even niet zo goed met je gaat.
Veel mensen de buiten de maatschappij staan, denken hier een oplossing in te kunnen vinden.
Maar je kan nooit van je eigen wegvluchten, je komt je zelf altijd weer tegen. +
Dit is een uitermate moeilijk te begrijpen onderwerp.
Niet te meten, niet te testen, niet eens te begrijpen.
Het gaat hier om ons bewustzijn, ons besef te leven.
Tijdens bepaalde spirituele handelingen, sessies, meditatie, maakt niet uit hoe je het noemt, kan er een signifikante verandering optreden in ons bewustzijn.
Maar dat is ook een van de doelen van meditatie.
Deze tijdelijk verandering kan zo heftig zijn, dat je denkt te ervaren, dat je aan het uittreden bent.
Je kunt dat echt ervaren los te komen van je lichaam.
Je bewustzijn kan in een soort van sluimergebied terecht komen, waar je, je intens gelukkig voelt, zonder enige zorgen of pijntjes.
Er ontstaat een zeer sterk high gevoel, dat alle aardse dingen wegdrukt en er een verlangen ontstaat in deze toestand te willen blijven.
Hierdoor ontstaat er een drempel, waar je weer overheen moet ,om terug te keren naar de werkelijkheid.
Dat kan bij sommige een zeer moeizaam proces zijn.
Maar hoe ver je dan ook bent, er is altijd een mogelijkheid om op eigen kracht terug te keren.
Eenmaal terug, duurt het nog wel even voordat het oude, vertrouwde bewustzijn weer terug is en je weer ´ normaal´ kan voelen. ( half uur)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kristal
9 jaar geleden
Prima antwoord Ed +1
Gezien de vorige vragen van je, Waterbron, en je :( achter je tekst, krijg ik meer en meer de indruk dat je op een voor mijn gevoel ongezonde manier bezig bent met meditatie. Het is alsof je het als een drug gebruikt en er dan van baalt dat je voor jouw gevoel negatieve effecten kan ervaren.
Het is alweer even terug dat je op die manier bezig was en er lijkt niet veel veranderd. Ik raad je echt aan om contact op te nemen met je TM leraar en eens een gesprek te hebben over wat wel en niet werkt voor je innerlijke rust.