Gaat het ureum wat de lever vormt direct naar de nieren, of via de normale bloedsomloop

Moet de Ureumcyclus leren, maar de lever vormt Ureum of carbamide ( NH2CONH2). En geeft dit weer af aan het bloed, de nieren filteren dit uit het bloed. Het ureum gaat dus de hele bloedsomloop mee in het bloed? Hersenen/longen/hart enzo voordat het de nieren kan bereiken? is dit neit schadelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Het filter systeem in je van je lichaam zit in de nieren, maar dat wist je al.
Het ureum wordt meegevoerd in je bloed maar de delen van je lichaam die daar niets mee kunnen laten het voorbijgaan.
Het wordt anders als de nieren niet meer goed werken en dus de concentratie in het bloed te hoog wordt. Dan krijgt je daar wel last van.
Dus normaal gesproken vind je een bepaalde hoeveelheid in je bloed dat is niet abnormaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor dit duidelijke antwoord

Andere antwoorden (3)

De ammoniak (Ammoniak is een chemische verbinding van stikstof en waterstof met samenstelling NH3 ) die vrijkomt bij de vertering van eiwitten is giftig voor het lichaam. De lever zet dit gif om in ureum (ureum is een afvalproduct bij de vertering van eiwitten), dat vervolgens uitgescheiden wordt door de nieren. Het ureum (dat overblijft na de verterering van eiwitten) is veel minder giftig.

Lees even de bijgevoegde link, misschien geeft dat verduidelijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als men de werking van de nieren wil meten neemt men een bloedmonster uit je arm en bekijkt o.a. de concentratie ureum in je bloed; hieruit blijkt wel dat het dus gewoon in je bloedbaan terecht komt, zij het in een lage concentratie. Als de concentratie te hoog is is er dus iets mis met je nieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bloedsomloop van de lever is zo geregeld, dat grote hoeveelheden bloed in contact komen met de cellen van de leverkwabben. De levercellen nemen stoffen op en geven andere stoffen af. Dit gaat steeds maar door en dat is de functie van de lever.
vorm: De vorm valt niet te zeggen van de lever want het bestaat uit meerdere delen.
kleur: De lever heeft een roodbruine kleur en wordt door een laag bindweefsel verdeeld in twee stukken: de leverlobben.
grootte: De lever is onze grootste orgaan van ons hele lichaam.
De lever is ongeveer 20 cm breed en 1,5 tot 1,8 kg zwaar.
ziekte's: Veel mensen geven de lever de schuld als men zich misselijk of lusteloos voelt. Maar dit is niet waar want dat komt doordat ze al dat vette voedsel eten. Maar er zijn best leverziekten die niet prettig zijn. Een van de functies van de lever is bijvoorbeeld: gal in de galbuis af te scheiden.
Als deze werking niet goed werkt kan dat bijvoorbeeld aan zieke levercellen liggen.
Als die werking nou niet goed is dan belandt alle gal gelijk in het bloed. De huid wordt dan geel en dan spreken we van geelzucht.