Nee, daar zijn geen verhalen over te vinden. Wel dat het bij eczeem goed is om de huid met aardappelkookvocht te wassen.

Wat "grootmoeders tips" zijn tegen jichtklachten betreft het: kersen(sap), berkenblad (berkewater), brandnetelthee (of compressen van gekookte brandnetels), en gestampte eikels.
En verder wordt aangeraden om minder alcoholische dranken te nuttigen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nu vind ik in mijn thuisbibliotheek nog het volgende huismiddeltje:
Rauw aardappelsap. Want dat neutraliseert urinezuur en kristallen van urinezuur zijn de boosdoener bij jicht.

Drink 's morgens op de nuchtere maag het versgeperste sap van een middelgrote aardappel. Doe dit niet langer dan zes weken achtereen en gebruik altijd versgeperst sap.
Amadea
9 jaar geleden
Nee , dat helpt niet. Geloof niet alle wonderpraatjes , maar laat je door een arts behandelen.

Mocht dat niet helpen kan je altijd nog Oma's tips gebruiken:

Het wassen van de voeten in aardappelwater of petroleum kan helpen tegen jicht
Twee padden in een beursje op de huid gedragen kunnen jicht wegnemen.

Als je last hebt van jicht, moet je een fles met een roestige spijker van minstens tien centimeter lang erin twee voet diep in de zuidoosthoek van het erf begraven. Binnen een week heb je nergens last meer van.

In (de buurt van) Sellingen moest je een pad op een plank spijkeren, deze laten drogen, en 'op de jicht leggen'. Binnen een week was de jicht verdwenen.

Men zegt dat een gestolen aardappel helpt tegen jicht
De knoest of wrat van een boom bij je dragen helpt tegen jicht.

Als je last krijgt van jicht moet je een pad aan de deurklink dood laten gaan. Hij moet blijven hangen tot hij verdroogd is. Deze verdroogde pad moet je in een zakje doen dat je onder je kleren op je blote borst laat hangen. Dan heb je kans van de…

Een oude man heeft een pad in zijn borstrok genaaid voor de reumatiek.

Een oude vrouw met jicht liet iemand een pad vangen en doodmaken met een roestige spijker. Ze naaide de pad in een zakje en droeg dat voortaan bij zich.