Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is het erg om een te grote hoeveelheid aan magnesium,calcium of B vitaminen te nemen?

Dit heeft te maken met het feit dat ik aan het afkicken ben en mijn arts zei dat deze supplementen wel weer in balans moesten komen,maar kan een teveel kwaad?

Als je een tekort hebt van iets dan kun je dat toch het beste zo snel mogelijk aanvullen of moet je oppassen met deze supplementen.(de potjes heb ik niet bij me dus de concentraties weet ik niet)een (bruis)tablet per dag staat erop.

Wel(zo is mij verteld)hebben de B vitaminen een extra nitraat verbinding waardoor ze beter zouden zijn

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Gedurende korte tijd een hogere dosis vitamines uit de B-groep dan aanbevolen kan absoluut geen kwaad. Je moet wel erg veel innemen om nadelige gevolgen te ondervinden en die zijn dan nog relatief mild, op een enkele uitzondering na. Hoge doseringen vitamine B6 kunnen leiden tot afwijkingen aan het zenuwstelsel. Daarnaast kan lichtgevoeligheid of een verslechtering van de geheugen- en denkprocessen optreden. Een teveel aan calcium verstoort de opname van ijzer, zink, magnesium en fosfor. Ook kunnen er nierstenen ontstaan en kan de botopbouw in het gedrang komen, waardoor botten zwakker worden. Bij een teveel aan magnesium ontstaat lichte diarree.

Als er sprake is om maar één tablet per dag zal de concentratie daarvan zeker niet te hoog zijn en is er geen sprake van een te hoge hoeveelheid,dit zou wel het geval zijn moest u er meerdere per dag van nemen en dan zouden de concentraties inderdaad te hoog kunnen zijn en dan met het gevolg ook schadelijk.

teveel van vitamine B3 kan bloedvatverwijding veroorzaken, teveel vitamine B5 kan diarree veroorzaken

volgens mij weet je arts wel wat ie doet hoor, gebruik volgens voorschrift is altijd oké. ik wens je heel veel sterkte enne...houd vol...

Ja, teveel kan altijd kwaad, maar je moet van deze zeer grote hoeveelheden slikken voordat het kwaad kan. En meestal merk je het dan al. Bijvoorbeeld diarree bij magnesium, maar dan neem je gewoon wat minder. Bij magnesium wordt 400mg als veilig gezien maar voor bepaalde ziekte's mag je al het dubbele. Veilig is in dit geval ook veilig op de lange termijn, dus als je jaren die dosis zou nemen. Een tijdelijke veel hogere dosis is op lange termijn misschien niet gezond, maar kan tijdelijk helpen. Een verslaving is zeker slechter. Magnesium is trouwens een interessante: meestal krijg je magnesium oxide, maar dat is een vorm die je lichaam niet of nauwelijks opneemt. http://realisatietrainingen.nl/pb/artikelen/magnesium.html (dit heb ik zelf geprobeerd en ik merk verschil, o.a. de tuinen heeft ook de goeie) Toegevoegd na 42 seconden: oja: beter magnesium oxide, dan helemaal niks, dus gewoon doorslikken en ff overleggen.