Hoe kun je er voor zorgen dat je een goede stoelgang hebt?

Af en toe als je naar de wc moet om een grote boodschap te doen lijkt het of je een kind moet krijgen en zou je haast niet meer durven door te gaan. Hoe kun je er voor zorgen dat het er makkelijker uitkomt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Heel veel zoetstoffen eten. Dat werkt laxerend.

Even serieus. Niet zoals hierboven alleen maar over voedsel wordt gesproken. Is mentaal ook een issue.
In je darmen sla je namelijk veel emoties op. Dit kan voor de een laxerend werken, maar voor een ander juist het tegenovergestelde.

Dus niet veel tobben, probeer je zorgen in banden te houden. Niet piekeren.
Je kan met voedsel je nog zoveel aan de dieet houden, als je dit mentaal niet op orde hebt, dan wint je geest het, altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb ik het nog nooit bekeken... het klopt wel,weer wat geleerd. Dank en +1

Andere antwoorden (17)

Voor een goede stoelgang moet je dagelijks veel drinken, fruit eten (vooral kiwi helpt goed) en is lichaamsbeweging erg belangrijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
en de volkoren producten kiezen en veel vezels eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
en de volkoren producten kiezen en veel vezels eten.

Toegevoegd na 4 minuten:
De laxo versie van Roosvicee of de 'stoelgang normaal' van Kneipp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral de vezels zijn belangrijk.
Ik eet elke dag een bordje yoghurt s.avonds gewoon de witte en doe er dan wat fruit overheen.
Nou elke morgen 5 minuten is alles gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon voldoende gezond eten en genoeg drinken.

Eet voldoende vezels en groenten, wees matig met vlees en drink zo nu en dan een glas water...

Toegevoegd na 1 minuut:
En zorg voor voldoende beweging.
14 jaar geleden
Fruit en groente in gezonde mate.
Bij problemen extra vezels in de vorm van bijv. tarwezemelen, bij je normale eten voegen.
Ook bewegen is erg belangrijk, als je dagelijks een half uur echt beweegt, zul je dat merken aan je stoelgang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
's Morgens op je nuchtere maag een groot glas lauw water drinken. Verder veel water drinken.

Wat je niet moet doen:
- te weinig beweging
- wit brood
- bananen
- te veel kaas
- witte rijst

Juist wel:
- rogge brood
- volkorenbrood
- volkoren rijst en volkoren pasta's
- en wat al meer gezegd is groenten en fruit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede stoelgang kan per persoon verschillen.
Een goede stoelgang betekent dat je gemakkelijk en regelmatig naar het toilet kunt gaan.
Hoe vaak dat is kan per persoon verschillen. De een gaat drie keer per dag naar het toilet en de andere maar drie keer per week.

De darmflora en de spijsvertering spelen een belangrijke rol bij een goede steolgang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij werkt vruchtensiroop erg goed. Blik perziken.. .het sap/siroop daarvan.
ik hoef er maar een béétje van te drinken en ik weet ZEKER dat ik niet moeilijk hoef te doen.

Als ik er teveel van drink is het alsnog moeilijk doen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad goede voedzame voeding zoals vermeld, peulvruchten, chilli con carne, geen stress en niet teveel tobben zoals gdanonym al aangaf. Ik heb al genoeg aan een kop koffie met een sigaretje 's morgens ;) maar een goede kruidenthee doet ook wonderen, 's avonds bijv. voor het slapen gaan gewichtsafname thee van kneipp garandeerd je van een super stoelgang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op en zeker moment zul je merken, dat vezels en drinken niet meer helpen.
Ik neem als ontbijt 30 gram Allbran 49%, 1 eetlepel gemalen nootjes en pitten, 3 zoetjes en een kopje heet water. Na het roeren voeg ik nog een half bakje (60 gram) bioyoghurt toe. Het is goed en bevredigend, maar helpen doet het niet echt.

‘s Avonds als laatste en ‘s morgens als eerste neem ik een zakje met Movicol in een glas warm water. Normaliter werkt dit goed.

Eens per week (of twee weken) ben ik niet tevreden over hetgeen eruit gekomen is, dan trek ik een kop thee van sennepeulen of sennebladen. Met 3 zoetjes erin. Ik laat het zeer lang trekken (4 uur ) en zet dan een glas thee in de badkamer. Als ik ‘s nachts moet plassen dan drink ik het glas in een keer leeg , met mijn verstand op nul en mijn ogen gesloten. Het is niet lekker, maar ‘s nachts merk ik daar niet veel van.
De volgende dag ga je volledig leeg voor 12 uur ‘s middags. Daar moet je dus rekening mee houden.

Vroeger deed het zo pijn en was het zo hard, dat mijn partner mij soms moet steunen (vasthouden) bij het poepen. Ik verloor altijd een flinke hoeveelheid bloed. Sinds ik dat regime volg geen bloed meer en geen pijn als van een bevalling meer. Iedereen die dit regime overgenomen heeft, is uiteindelijk van zijn problemen af.

De movicol kan je bij je huisarts op recept krijgen. Hij zal er vier per dag voorschrijven, maar ik gebruik er maar twee. Ik bouw wel een reserve zakjes op (:-)). Sennepeulen of gemalen senebladen kan je bij de kruidenwinkel kopen. Zijn erg goedkoop(EUR 1.50 voor een flinke zak voor een maand of twee)
Ik prefereer de gemalen bladen.

Ht medische voordeel van deze methode is: het werkt niet verslavend en het heeft geen kliumgebrek als gevolg. Gebruik in ieder geval geen laxeermiddelen of spuitjes.

Ik weet precies wat jouw probleem is, en ik wens erg veel sterkte en probeer mijn oplossing. Je zult opnieuw geboren worden.

Ik heb nog een goed advies voor jou, maar dat wil ik hier niet beschrijven. Zend mij maar een bericht met verzoek dat jou te vertellen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel serieus antwoord op een lastig probleem voor vragensteller. Dat All bran verhaal wilde ik zelf ook vertellen , maar jij bent mij ruim vóór .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tx
's morgens bij je ontbijt of als ontbijt drie kiwi's eten. Doe dat een paar dagen en je hebt resultaat. Helpt dat niet, dan zou ik even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zemelen en lijnolie, in samenwerking van veel drinken geeft goede resultaten.!
Zwarte pruimen weken in water .!
Er zijn ook mensen die succes hebben met Kiwi's.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke dag een flesje Yakult... Bij mij werkt dat prima... Heel veel sterkte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
■minimaal 30 minuten beweging per dag, liefst 3x 10 minuten intensief.
■Voldoende drinken, minimaal 1,5 liter vocht.
■Normaal eten, niet lijnen. Zorg dat je dagelijkse voeding voor 15-20% uit (onverzadigde) vetten bestaat.
■Stel de toiletgang niet uit.
■Zeer effectief: gebruik ongeveer 3 eetlepels lijnzaad per dag, bijvoorbeeld door de yoghurt.
■Probiotica gebruiken om de darmflora weer te herstellen.
■Zorg voor voldoende vezels in de voeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik je gluten?
Anders zijn vezels en olierijke gerechten aan te raden.
De poep wordt dan wat zalviger en probeert niet alle aambeien mee naar buiten te nemen.
LEES op het toilet een boek en neem de tijd.
In sommige gevallen moet je even schijt hebben aan geram van anderen op de toiletdeur en DE TIJD NEMEN.
Als dit allemaal niet helpt, maak een afspraak met de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling of denk aan een controlebezoek van de belastinginspecteur.
Bij sommige mensen gaan bij die gedachten de darmen zo hard werken dat het er vloeiend uit loopt.
Stop wel op tijd met denken aan deze anticonstipatie-projecties, flinke buikloop is ook NIET leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet dan mango's of drink mango/jusorange sap.. en elke ochtend voor het ontbijt 1 of 2 kiwi's..
Verder helpt Kellog's AllBrain ook erg goed..en als het echt niet meer wil gebruik ik een dag of 2 vloeibare lactose of zet een micro lax.. het moet er toch uit hé?
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dat niet Kellog's AllBran... ? hahahahahahahahaha!
beweging!
af en toe een (geweekte) pruim eten
goed drinken, water etc.
regelmatig eten