Mag een arts een patiënt weigeren...

Mag een arts een patiënt weigeren als deze het niet eens is met de behandeling?Stel,de patiënt heeft een operatie nodig waar ze veel bloed door verliest,en deze patiënt wenst geen nieuw bloed toegevoegd te krijgen,mag de arts dan zijn handen van hem/haar aftrekken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag.Ik zou zeggen...stel hem hier op gv.Ik zou het echt niet weten hoor.Misschien in de hoop ook zonder nieuw bloed deze operatie te kunnen ondergaan?

Het beste antwoord

In dit voorbeeld weigert niet de arts maar de patiënt. Een bloedtransfusie is onderdeel van de behandeling die de patiënt zelf weigert. Hierdoor kan de arts de de behandeling niet goed uitvoeren. En mag hij/zij dus besluiten om dan de hele behandeling niet uit voeren omdat het risico dan te groot word.

Overigens word bij een weigering van bloedtransfusie een andere behandeling voorgesteld. Jehova's getuigen zijn een groep die op grond van hun geloof bloedtransfusie's weigeren. En ook in hun groep moeten er wel eens zware operatie's uitgevoerd worden. Word er bij een geplande operatie veel bloedverlies verwacht, dan heeft de arts nog wel wat opties om zonder bloedtransfusie de patiënt toch goed door de operatie heen te helpen.
Je kan namelijk een autologe bloedtransfusie krijgen. Dan word er in de periode voorafgaand aan de operatie een aantal keer een halve liter bloed afgenomen wat je tijdens de opratie weer terug krijgt. Je kan ook bij iets minder risicovolle operaties de patiënt van te voren behandelen met EPO, zodat hij/zij meer bloed aanmaakt. En daardoor met een groter volume bloed de opratie ingaat. Als je dan bloed verliest hou je nog genoeg over zonder direct gevaar te lopen.
Door het toepassen van deze opties en door na de operatie de bloedafnames voor controle tot een minimum te beperken kan een patiënt hele zware opraties toch goed doorstaan.
In het ziekenhuis waar ik werk komt het nog weleens voor dat een Jehova getuige een meervoudige bypass opratie (hartoperatie) ondergaat en er zonder bloedtransfusie's doorheen komt. Het hertstel is wel gemiddeld een stuk langzamer, maar ze redden het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, maar dat gaat meestal gepaard met een verklaring, door de patient te tekenen, waarin de patient verklaart niet accoord te gaan met de voorgestelde behandeling. De arts is dan immers machteloos.

Vergelijk het als een patient het ziekenhuis wil verlaten, terwijl dat nog niet kan. Ook dan moet de patient een verklaring tekenen om het ziekenhuis te vrijwaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag. De patient zal als ze bijzondere wensen heeft, die indruisen tegen de behandelvisie van de arts, een andere arts moeten zoeken, die wel gehoor wil geven aan deze wensen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ik weet niet of ze een patiënt mogen weigeren, omdat ze een eed hebben afgelegt. Ik kan me wel voorstellen als een arts niet achter een behandelmethode staat, dat hij of zij de patiënt doorverwijzen naar een collega.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een arts heeft als doel, om de patient zo goed mogelijk te behandelen. Als deze patient met rare plannen komt, die een goede behandeling in de weg staan, dan mag een arts zeggen, dat dit niet verenigbaar is met zijn visie/ doel. Als de patient echt wil vasthouden aan ongezonde eisen, zal de patient op zoek moeten naar een arts die dit wel zou willen inwilligen. Vraag is, of er zo'n arts te vinden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dan zal de arts er rekening mee houden tijdens de operatie en het bloedverlies zoveel mogelijk beperken .
Maar die persoon moet wel eerst een verklaring tekenen dat die arts niet aansprakelijk kan worden gesteld bij overlijden .