waarom maken we alleen slapend bepaalde stoffen aan?

Toegevoegd na 16 minuten:
Groeihormoon is actief in de nacht en dat maakt dat de groei van kinderen voor een groot deel afhangt van de portie slaap die ze 's nachts krijgen!
( gevonden in encyclopedie)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met een samenspel van het evenwicht tussen anabolisme en katabolisme. (zie in bron 1 en 2)

Het opbouwproces van het anabole groeihormoon vindt in de vroege nacht plaats tijdens de diepe slaap, welke voorkomt in het eerste deel van de nacht. Het groeihormoon werkt ’s nachts en zorgt voor restauratie van lichaam en hersenen door eiwitsynthese. Bij het ontwaken in de ochtend wordt de tegenpool van het groeihormoon, cortisol in grote hoeveelheden aangemaakt. Dit hormoon zorgt voor energie die we nodig hebben voor onze dagelijkse activiteiten, door afbraak van de eiwitten. (katabolisme).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is niet zo, groeihormoon wordt niet alleen tijdens de slaap aangemaakt: "Groeihormoon wordt niet gelijkmatig geproduceerd maar in korte pieken. De productie van groeihormoon vindt plaats bij lichaamsbeweging, stress en ongeveer twee uur na het inslapen."

Ik kan dus geen antwoord geven op je vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede, nuttige informatie!
Bedankt beiden!