Sporten voor een gezondere levensstijl?

Ik, als 17-jarige, ben bezig om mijn leven te verbeteren. Ik vind mezelf een beetje aan de dikke kant, en heb dus besloten een betere levensstijl aan te nemen. Dat houdt in dat ik mijn eetpatroon aanpas en ik meer ga sporten. Met dat eerste (het eten en drinken) heb ik niet zoveel moeite. Met het sporten wel. Daar heb ik een aantal probleempjes:
1. Ik weet niet welke sport(en) ik moet beoefenen;
ik ben vooral van plan om te gaan fietsen rond een plas. De route is 7km lang. Daarnaast heb ik me ingeschreven bij een fitness centrum (fit for free). Ik weet alleen niet welke apparaten het effectiefst zijn.
2. Ik weet niet hoe, hoe vaak, hoe lang en wanneer ik moet;
fietsen kun je wel iedere dag, alleen weet ik niet hoeveel kilometers en hoe hard ik moet. Bij het fitnesscentrum weet ik door de vele apparaten ook niet welke ik moet gebruiken en in welke mate ik dat moet doen.
3. Ik wil graag een schema opstellen, maar daar heb ik hulp bij nodig;
ik heb namelijk vaak gehoord van zo'n sportschema, maar ik zou niet weten hoe die eruit moet zien.
4. Ik weet niet waar ik terecht kan met vragen;
deze site leek mij voor deze vragen het best, maar er moeten toch handige sites, boeken e.d. bestaan die je verder helpen?

Het is een lang verhaal, maar ik hoop dat iemand mijn verhaal heeft gelezen en mij kan helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
als het goed is loopt er in het fitnesscentrum iemand rond die je kan begeleiden als je net begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klein dingetje: ik zou niet steeds dezelfde route fietsen, dat is na twee keer al saai. Dus lekker de omgeving verkennen! Kijk van tevoren op de kaart (of bijvoorbeeld afstandmeten.nl) waar je langs wilt. Succes!

Antwoorden (3)

Goed dat je eraan gaat werken!
Bij het fitnesscentrum hoort 1 of meerdere personen rond te lopen, die je kan begeleiden en die ook een schema voor je kan opstellen, het fietsen is ook een goed idee, dat hoeft niet snel, als je het maar doet, ook wandelen is goed, minimaal een half uur per dag bewegen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is dat het opstellen van een schema met een instructeur geld kost . Nu vind ik dat ten eerste onzin, want je kunt ook gratis advies krijgen. (alleen weet ik niet waar.. er moeten toch sites zijn waarop dat te vinden is, of goede boeken die ik gratis bij de bieb om de hoek kan lenen?) En ik kan het eigenlijk ook niet doen, want als student zit ik krap bij kas :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga dan eens bij een andere sportschool kijken, er zijn er ook die gratis een schema voor je opstellen.
In de fitness kan je gemakkelijk een instructeur aanspreken, samen kan je dan een schema opstellen.
Maar als je zelf gaat, ga dan 3 cardio oefeningen doen van 15 minuten elk, en probeer je hartslag te krijgen tussen de 130 en 140.
Dan train je erg effectief. Je zal zien dat het wel wat saai is. Neem dus een muziekplayer mee. Of zorg dat je een goed plekje voor een tv hebt.
Je kan met iemand samen gaan, maar dan moet je onthouden, dat indien je bijv naast elkaar fietst, dat je effectief bezig bent als je net niet relaxt kan praten (door beetje buiten adem te zijn).
En daarnaast kan je dan nog iets van 10 oefeningen op die toestellen doen. Ook hier kan een instructeur het even voor doen. Doe dan de oefening 3x, met 20 herhalingen.
Vooral met afvallen gaat het vooral om langer bewegen, niet om de hoeveelheid kiloos die je duwt, trekt, pushed, whatever. Maar het moet natuurlijk niet te simpel zijn.
De eerste keer doe je gemakkelijk, bijv 5 kilo. Dan voel je na 24 uur hoeveel spierpijn je hebt. Niks-> 5 kilo bij die oefening. (kijk dus naar spierpijn per oefening...).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je van jezelf beseft dat je wat aan de dikke kant gaat worden is dat een positieve reactie.

Wat het eten betreft zit 't niet altijd 'm in het minder eten; maar wel in wat je eet.
Vermijdt patat, pizza, snoep en koekjes.
Eet elke dag twee scheppen groenten en twee stukken fruit.
Drink elke dag 7 tot 10 glazen water of thee.
Sap, frisdrank, bier en wijn sporadisch bij gelegenheden.

Beweeg zoveel mogelijk iedere dag.
Het is gezonder om elke dag 1 uur te fietsen of stevig te wandelen dan te gaan sporten. Intussen gelijk van de natuur en omgeving genieten voedt ook de geest met zijn positieve uitwerking naar het lichaam.
De hoeveelheid tijd die je bewust aan lichaamsbeweging besteed is belangrijker dan de kilometers tellen.

Sporten eenmaal keihard in de week en menen dat het dan voor die week wel welletjes is geweest is eerder gevaarlijk dan gezond.

Kijk eens welke lichaamsoefeningen die je kunt doen bij het opstaan en voor het naar bed gaan zoals met de top van de vinger aan de grond met gestrekte benen. Hoeveel keer lukt het nu en daarna elke dag een buiginkje meer.
Varieer en vul zelf in dit met andere oefeningen.
Het voornaamste is dit gewoontegetrouw te doen (discipline) elke dag. Makkelijk zat.
Moet je eens kijken wat voor een stralende meid; als nieuw herboren, over enkele weken daar rondloopt.

Heb meer plezier in je leven bevorderd ook je gezondheid.
Zing, lach, spring in de rondte!