Hebben mensen uit hogere sociale klasse minder last van persoonlijkheidstoornissen dan mensen uit lagere sociale klasse?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Dit is niet wetenschappelijk aangetoond (of ik kan niet zo snel de bron vinden). Voor zover ik weet klopt het wel dat mensen uit een lagere sociale klasse sneller een persoonlijkheidsstoornis hebben. Echter is dit ook weer afhankelijk van de soort persoonlijkheidsstoornis, zo zouden mensen uit een lagere sociale klasse meer angstig en/of gespannen zijn. Dus kwetsbaarder voor bijvoorbeeld een obsessieve-compulsieve persoonlijkheidsstoornis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij mensen met schizofrenie is de kans 3x groter uit de lagere klassen, dat is bewezen. voor andere persoonlijkheidsstoornissen lijkt het bijna aannemelijk dat dat ok zo is. alhoewel de meeste genieën ook wel vaak iets mankeren in die sector.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je punctualiteit.
op de afdeling psychiatrie waar ik werkte werden diverse ziektebeelden behandeld: meeste verdenking op schizofrenie en veelal eerste psychose.
Goeie vraag!

Ik werk als verpleegkundige in de forensische psychiatrie (voornamelijk mensen met tbs). Dat zijn mensen met een 'psychische ziekte' (as-I volgens de DSM) en/of een persoonlijkheidsstoornis (as-II volgens de DSM).

Een wetenschappelijk onderbouwd antwoord kan ik je niet geven, maar wel mijn indruk na een dikke 20 jaar in het veld:

Mijn sterke indruk is dat bij persoonlijkheidsstoornissen naast aanleg de opvoeding en situatie thuis veel meer bepalend zijn dan bij ziektes uit het as-I-spectrum.

Over het algemeen kan volgens mij gesteld worden dat hoogopgeleide mensen hun kinderen meer weloverwogen en dus ook stabieler opvoeden dan mensen 'aan de onderkant van de samenleving'. (Ik hou niet van het spreken over klassen)

Een stabielere opvoeding geeft minder kansen op het ontwikkeling van een persoonlijkheidsstoornis. Affectieve verwaarlozing zal bijvoorbeeld in de regel meer voorkomen bij ouders aan de onderkant van de samenleving, die zelf aan het knokken zijn om aan bepaalde basisvoorwaarden te voldoen, die in een gezin in het hogere segment al vanzelfsprekend zijn.

Het is geen wet van meden en perzen. Ik ken ook verhalen van ouders uit de 'hogere klasse' die veel te veel eisen hebben gesteld aan hun kind, in combinatie met een gebrek aan inzicht in de noden van hun kind, waardoor dat ook een persoonlijkheidsstoornis heeft ontwikkeld.

Maar over de hele linie denk ik dat jouw stelling wel klopt.