Mijn spalk is los, wat kan ik doen?

Mijn spalk van mijn tanden is net los gegaan, dus ik blijf er heel vaak met m'n tong aanhangen wat erg pijn doet. Maandag kan ik pas een afspraak maken bij ortho. Wat kan ik voor nu doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.6K

Antwoorden (4)

Weinig, proberen je tong te ontzien. Als het echt ondraaglijk wordt naar de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis gaan, daar staat ook iemand paraat die dat vast voor je kan zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou eerder de weekendtandarts kiezen denk ik...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is het ziekenhuis niet voor bedoeld. hoe vervelend dit ook voor je is, het is niet levensbedreigend en hoort dus bij de weekend tandarts thuis en absoluut niet bij het ziekenhuis...Tandartsen draaien niet voor niks weekend diensten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook weekendtandartsen doen nog maar heel weinig is mijn ervaring. Je mag hier niet eens komen als je pijn hebt ofzo, dan wacht je maar tot maandag.
Bellen naar de dienstdoende tandarts en hem vragen welke ortho er dienst heeft... Je kan zo niet het hele weekend blijven lopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk niet dat ze hier in het ziekenhuis blij van worden. Ik zou echt de weekendtandarts bellen!
je kan voor zolang van die speciale wax gebruiken deze hebben ze ook bij de apotheek als je die niet meer hebt waarschijnlijk is de tandarts ook dicht in het weekend dus je zult echt moeten wachten. je kan ook het afknippen met een nagelschaartje wel ff goed schoonmaken is niet echt lekker als je van die nagels in je mond hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hele tong er van open ligt en je kunt dat niet vermijden door wax ofzo te gebruiken op de scherpe randjes en je krijgt het losse stukje ook niet afgeknipt, dan kun je hiervoor terecht bij de dienstdoende tandarts. Hier heb je geen orthodontist voor nodig, tenzij de spalk zo verbogen is dat er een nieuwe gemaakt moet worden. Maar dan nog kan de tandarts de eerste hulp verlenen: het losse stuk afknippen, of de hele spalk eruit halen. Maar als het alleen een kwestie is van de spalk teruglijmen en eventueel een klein beetje weer goed buigen, kan een tandarts het probleem ook prima definitief voor je oplossen. Dus als het niet kan wachten, bel dan de weekendtandarts.

Als je kunt wachten tot maandag door het uit te zingen door wat op ijsblokjes te sabbelen, het spalkje wat terug te buigen en eventueel wat paracetamol te gebruiken, kun je maandag eventueel ook naar de tandarts gaan als je orthodontist niet direct plaats heeft. Tandartsen plannen vaak wat meer tijd vrij voor spoedgevallen dan orthodontisten, dus als je niet direct maandag bij de ortho terecht kunt, kun je alsnog naar je tandarts. Als de tandarts het kán zou ik trouwens ook de kosten afwegen: een consult bij de orthodontist is bijna altijd duurder.