Een oude dame (1933) kon gisteren even, een minuut of vijf, niet meer praten. Ze wist geen woorden meer. Wat was er aan de hand?

Haar denken was normaal, maar ze kon geen enkel woord meer bedenken. Het kwam er niet uit, ze kon er niet op komen. Na een aantal minuten was het weer weg. Wat zou het kunnen zijn? Haar huisarts had geen idee (wat ik me dan weer niet goed voor kan stellen).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vorm van spraakarmoede zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alogie

Antwoorden (3)

Misschien een TIA. TIA staat voor Transcient Ischemic Attack. Vrij vertaald is dit een kortdurende verstopping van een bloedvat in de hersenen. Bij een tia zijn er tijdelijk uitvalsverschijnselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Komt ook bij mij als eerste op. Typisch dat een huisarts daar niet mee komt (of aangeeft dat het geen TIA is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tia is meestal niet terug te vinden als "schade"gebied in de hersenen, dus na de tijd is het meestal gissen of het daadwerkelijk een tia is geweest. Vaak krijg je dan wel preventief medicatie die bloedstolsels tegen gaan...Maar idd vreemd dat de arts dit niet genoemd heeft als mogelijk....
+ voor het antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er waren geen andere verschijnselen. Het was louter de spraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zijn bij tia,s niet altijd bij verschijnselen ,wel altijd spraak en soms niet weten dat er iets gebeurt is
van mij ook een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@geus - ik ben het niet met je eens, temeer ook omdat het advies is om naar de HA te gaan en het te onderzoeken.
Cryofiel
11 jaar geleden
De verschijnselen zijn volgens mij inderdaad typerend voor een TIA. Maar inderdaad, dat kan niet zomaar op basis van een korte tekst op Internet worden vastgesteld. Het kan namelijk nog veel meer zijn, en daarover kan niemand oordelen zonder de rest van de geschiedenis van deze persoon te kennen. Is er verder geen geschiedenis, dan zal iedere arts het op een TIA houden. Is er wel een geschiedenis, dan zullen eventuele andere oorzaken in aanmerking komen. Een TIA kan worden veroorzaakt door een bloedstolseltje, door een klein hersenbloedinkje, door een hersentumor, en vast door nog wat oorzaken die ik niet ken omdat ik geen arts ben. Het is dus van belang een onderzoek te doen om te kijken wat de beste preventie of behandeling is. In ieder geval een + voor het antwoord.
Gezien de leeftijd denk je inderdaad wel als eerste aan een TIA, en dat moet m.i. ook zeker uitgezocht worden. Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn, zoals een bijwerking van medicatie, aura van een migraine (de neurologische verschijnselen voorafgaand aan een aanval, wat ook kan voorkomen zónder hoofdpijn), of een vorm van partiële epilepsie.

Ik zou in elk geval als de huisarts het niet weet aandringen op verwijzing naar de neuroloog. De kans dat het een TIA was lijkt me inderdaad vrij groot. Een TIA kan altijd terugkomen en kan ook een voorbode zijn van een CVA (herseninfarct, met blijvende schade) en dat betekent dat je een (mogelijk) TIA moet opvatten als serieus signaal. Als er tijdig gestart wordt met goede behandeling, kun je een CVA mogelijk voorkomen.

En er zijn dus ook andere oorzaken mogelijk, maar tenzij er medicatie is die het vrij simpel verklaard, liggen de meeste mogelijke oorzaken sowieso op het vakgebied van de neuroloog. Dat lijkt me dus de meest voor de hand liggende stap. Ze is vast erg geschrokken, en alleen al angst dat zoiets opnieuw zou kunnen gebeuren is reden genoeg om e.e.a. uit te laten zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
+ voor de goede aanvullende informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar kan het een TIA zijn als er verder geen andere verschijnselen zijn?
Mijn tante heeft een beroerte gehad en ze had ook momenten dat ze totaal niet uit haar woorden kon komen.
Het is dus zoals hierboven beschreven zeker de moeite om er eens naar te laten kijken.