ben ik strafbaar als ik bijv. slaaptabletten uit het buitenland via internet bestel en gestuurd krijg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Voor het binnenbrengen op Nederlands grondgebied heb je een fabrikantenvergunning van Farmatec nodig. Als het een hoeveelheid is voor eigen particulier gebruik, dan mag het. Echter is dat een grijs gebied. Als een medicijn wordt onderschept door de douane en het blijkt dat het medicijnen zijn die onder de opiumwet vallen, heb je een probleem.

Buiten het antwoord op je vraag hierboven, is het misschien even raadzaam om hier te kijken:

http://www.internetpillen.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt er denk ik aan wat voor medicijnen, medicijnen die in nederland toegestaan zijn, de zgn otc geneesmiddelen wel denk ik, medicijnen die in nederland niet mogen worden verkocht niet via internet bestellen. Lees ook reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste instantie las ik overal op het internet dat het niet is toegestaan om medicijnen uit het buitenland te laten komen. Pakketjes met pillen worden door de douane in beslag genomen, wordt gemeld (zie bron 1 en 2).

Na even doorzoeken lees ik een bericht van iemand die bij de douane navraag heeft gedaan. Daaruit blijkt dat het invoeren van geregistreerde (!) medicijnen naar Nederland in principe geen probleem is (ook al gaat het om medicijnen die in Nederland alleen bij de apotheek op recept verkrijgbaar zijn) mits het aankoopbedrag niet hoger is dan 22,50 euro. Anders moeten er invoerrechten over betaald worden.

De berichten spreken elkaar dus een beetje tegen. Misschien is het verstandig om even de belastingtelefoon van de douane te raadplegen: 0800-0143.
Pieter2011